آرتروپلاستی ران

آرتروپلاستی مفصل ران یکی از شایع ترین جراحی های ارتوپدی است که در سنین میانسالی انجام می گردد . امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی جراحی آرتروپلاستی ران با کمترین میزان تهاجم انجام می شود، بدین صورت که جراحی با برش های بسیار کوچک انجام می گردد.

در زمان قدیم جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل ران با برش های زیادی انجام می شد اما امروزه جراحی ها با کمترین میزان تهاجم صورت می گیرد . هدف از انجام جراحی های ارتوپدی به صورت کم تهاجم تسکین درد، بهبود روند بیماری و سرعت بخشیدن به درمان است.

آرتروپلاستی ران

نحوه انجام آرتروپلاستی ران

امروزه با تمامی پیشرفت های در عرصه پزشکی و ارتوپدی برش های بسیار کوچکی در حین جراحی بر روی ناحیه مورد نظر زده می شود و تنها ناحیه آسیب دیده برداشته شده و پروتز های در آن قسمت قرار داده می شود . لازم به ذکر است، اندازه برش به منظور جراحی تعویض مفصل ران بسته به آناتومی ساختار بدن فرد و پیچیدگی های جراحی متفاوت خواهد بود .

مراقبت های بعد از آرتروپلاستی ران

معمولا پس از جراحی نحوه زندگی فرد تغییر خواهد کرد و بیمار موظف است تا مدت زمانی به توصیه های پزشکی گوش فرا دهد تا روند درمان سرعت بیشتری داشته باشد . در ادامه به برخی از مراقبت های شایع و ضروری بعد از جراحی تعویض مفصل ران می پردازیم برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید …

معمولا لازم فرد به مدت چند روز پس از جراحی در بیمارستان بستری شود تا توانایی در بلند شدن، آستانه تحمل درد، نحوه راه رفتن بیمار با عصا یا واکر و … مورد بررسی قرار گیرد . در صورتی که بیمار در هر کدام از این تکنیک ها با مشکلات همراه باشد بهتر است کمی بیشتر در بیمارستان بستری بماند .

• مراقبت از زخم
  • مصرف داروها
  • رژیم غذایی مناسب
  • شروع فعالیت های روزانه
  • رانندگی
  • نحوه خوابیدن پس از جراحی
  • انجام فعالیت های ورزشی

تمامی موارد ذکر شده حتما باید با متخصص ارتوپدی مورد مشورت و بررسی قرار گیرد، تا تمامی مراحل و بهبود درمان به درستی انجام گیرد .

زمان انجام آرتروپلاستی ران

عوامل متعددی می تواند موجب شود تا فرد نیاز به جراحی آتروپلاستی ران داشته باشد . زمانی که فرد دچار درد مفصل یا ناتوانی شده است در این صورت نیازمند انجام جراحی تعویض مفصل خواهد بود . بیماری های همچون ذیل می تواند موجب انجام جراحی تعویض مفصل شود .

• آرتروز یا استئو آرتریت مفصل ران
  • روماتیسم
  • شکستگی های که مدت زیادی از زمان آن گذشته
  • بیماری متابولیک
  • هموفیلی

هر کدام از این بیماری ها و عوامل می تواند موجب ایجاد درد و ناتوانی در افراد شود . در صورتی که این موارد را دارید بهتر است بدون به تعویق انداختن به فکر درمان خود باشید .

چه زمان نیاز به آتروپلاستی مجدد ران پیدا می کنیم ؟

مفصل طبیعی انسان عمر ابدی نخواهد داشت به همین خاطر عمر مفصل مصنوعی گاهی اوقات با رعایت نکردن توصیه های پزشکی و مراقبت های بعد از درمان کمتر خواهد شد و نیاز به عمل آرتروپلاستی مجدد پیدا می کند . اما بهتر است بدانید عمر مفصل مصنوعی با توجه به بسیاری از عوامل اعم از: نحوه درست جایگذاری مفصل و رعایت توصیه های پزشکی پس از انجام جراحی متفاوت خواهد بود اما معمولا عمر یک مفصل مصنوعی بیش از 20 – 25 سال خواهد بود .

آرتروپلاستی یک روش جراحی ارتوپدی بدون عارضه است و یک جایگزین مناسب برای افرادی است که نیاز به تعویض مفصل دارند . این جراحی سبب کاهش درد و بهبود روند درمان خواهد شد .

نوزده − یازده =