آنچه از جراحی تعویض مفصل باید بدانید!

نتایج جراحی تعویض مفصل

جراحی تعویض مفصل یکی از پیچیده ترین جراحی های ارتوپدی به شمار می آید که در این نوشتار قصد داریم به آنچه از جراحی تعویض مفصل باید بدانید! بپردازیم. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید:

آنچه از جراحی تعویض مفصل باید بدانید!

در حقیقت بیمار بایستی آگاهی داشته باشد که حد انتظار او از این جراحی چه خواهد بود، اکثر بیمارانی که دچار آرتروز زانو و ساییدگی مفصل هستند، بیماری آن ها همراه با علائم و نشانه های همچون؛ درد، انحراف، ساییدگی، دفرمگی زانو و محدودیت حرکتی خواهد بود.

یکی از مهمترین نکته ای که افراد کاندیدای جراحی تعویض مفصل بایستی در نظر داشته باشند، این است که منشا درد آن ها تنها به دلیل ساییدگی مفصل نیست.

درد به دلیل مختلفی ایجاد می شود و اکثر دردها می تواند مرتبط به التهابات پرده غضروف زانو، تاندونیت، التهابات تاندون ها و عضلات اطراف، ضعف عضلات و حتی مشکلات به جز مفصل زانو باشد.

مشکلات احتمالی به جز مفصل زانو می تواند به دلیل تنگی کانال نخاعی، مشکلات مچ پا، صافی کف پا، انحرافات در قسمت لگن و دیگر اندام ها باشد.

در نهایت بگوییم که علت درد مفصل بایستی در ابتدا مشخص گردد در صورتی که درد علت های به جز ساییدگی داشته باشد، با انجام جراحی تعویض مفصل زانو بهبود نخواهد یافت.

در حقیقت بیمار بایستی انتظارات خود را از جراحی تعویض مفصل با متخصص ارتوپدی در میان بگذارد و نبایست بیمار انتظار داشته باشد که دردهای که به دلایلی به جز ساییدگی ایجاد شده با جراحی بهبود یابد. البته نکته ای بسیار مهم این است که جراحی تعویض مفصل می تواند تا حدی بر روی این گونه درد ها تاثیر بگذارد و سبب خفیف تر شدن و بهبودی آن ها شود.

نکته مهم دیگر این است که اگر فردی مبتلا به بیماری قلبی و عروقی یا واریس پا باشد در صورتی که تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار نگیرد به تدریج با محدودیت حرکتی مواجه خواهد بود که این امر بر روی عملکرد عروقی او تاثیر می گذارد و موجب اختلال خواهد شد.

در نهایت بگوییم که بایستی در ابتدایی امر بدانیم که جراحی تعویض مفصل چه نتایجی را برای ما به همراه دارد و در صورتی که کاندید این جراحی هستیم سعی نماییم جلسه ای برای مشاوره با متخصص ارتوپدی قبل از اقدام به جراحی زانو داشته باشیم تا از نتایج حاصل از این جراحی و انتظارات واقع بینانه آگاهی پیدا کنیم.

دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل

با پیشرفت علم و تکنولوژی به ویژه در حیطه پزشکی و مهارت متخصصین ارتوپدی دوره نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل زانو بسیار کوتاه خواهد بود. به طور معمول بیمار پس از جراحی می تواند در همان ۲۴ ساعت ابتدایی با کمک عصا اقدام به حرکت و راه رفتن نمایید. همچنین می تواند به سرعت جلسات فیزیوتراپی را شروع نمایید.

لازم به ذکر است که پس از جراحی تعویض مفصل زانو نیازی به استراحت های طولانی مدت نخواهد بود و نکته ای که بایستی بیماران پس از جراحی به آن دقت نمایند این است که در صورت همکاری با پزشک می تواند ظرف مدت زمان سه تا چهار هفته حتی در مواردی بدون نیاز به عصا حرکت نمایید.

راه های ارتباطی دکتر مجید عابدی:
 شماره های تماس:  ۳۲۳۱۳۰۲۱-۰۷۱ و ۰۹۳۳۲۷۷۸۶۷۰
صفحه اینستاگرام: dr_majidabedi

تشخیص بیماری های ارتوپدی

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که می تواند به تشخیص بیماری های ارتوپدی کمک نمایید. برخی از افراد تصور می کنند که ام.آر.آی هر نوع مشکلی را تشخیص داده و تکمیل کننده تشخیصی است. در صورتی که چنین نیست و روش تشخیصی ام.آر.آی حساسیت های خود را دارد و به تنهایی نمی تواند تشخیص بیماری را مشخص نمایید.

مهمترین نکته ای که بایستی افراد بدانند این است که بهترین روش تشخیصی شرح حال و انجام معاینات فیزیکی است و تا به امروز روشی جایگزین روش تشخیصی شرح حال و معاینات فیزیکی نشده است و همچنان در کتاب ها به عنوان روش تشخیصی مرجع بر آن تاکید می شود.

لذا تنها با انجام روش تشخیصی ام.آر.آی نمی توان تشخیص قطعی و دقیقی را بیان نمود. تمامی روش های تشخیصی تکمیل کننده و کمک کننده یکدیگر خواهند بود.

بیش تر بخوانید
درمان آرتروز لگن

در پایان بگوییم که افراد بایستی تصورات معقولانه و واقع بینانه از جراحی تعویض مفصل زانو داشته باشند، برخی از افراد تصورات رویایی و برخی دیگر تصورات بدبینانه ای از جراحی دارند که هر دویی این موارد طبیعی نخواهد بود.

در حقیقت زمانی که کاندید جراحی تعویض مفصل زانو هستید سعی نمایید یک جلسه مشاوره با پزشک خود داشته باشید و در خصوص انتظارات و نتایج حاصل از جراحی با او مشورت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به متخصص ارتوپدی خوب در شیراز مراجعه نمایید.

4 × یک =