استئوآرتریت مفصل زانو

امروزه اکثر افراد در هر سنی مشکلات مفصلی و درد مفصل ها به خصوص درد در قسمت مفصل زانو را تجربه کرده باشید. مفصل زانو بیشتر از دیگر مفاصل بدن تحت بیماری استئوآرتریت قرار می گیرد و این بیماری به مرور زمان پیشرفت خواهد کرد .

زانو یکی از بزرگترین و پیچیده ترین مفاصل بدن است که تحمل بیشتر وزن بدن را بر عهده دارد . استئوآرتریت مفصل زانو یا آرتروز مفصل زانو یکی از بیماری های شایع ارتوپدی است که باعث از بین رفتن غضروف مفاصل می شود . طبق تحقیقات انجام شده به دلایلی نامشخص احتمال ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر از مردان است .

استئوآرتریت مفصل زانو

علائم استئوآرتریت مفصل زانو

استئوآرتریت علائم مختلفی دارد که عبارت است از:

• خشکی
  • کم تحرک شدن مفصل
  • تغییر شکل مفصل

علل بروز بیماری استئوآرتریت مفصل زانو

آرتروز یا استئوآرتریت مفصل زانو به دو دلیل مختلف به وجود می آید . معمولا آرتروز گاهی با علامت های نامشخص به وجود می آید و کاهی به دلیل آسیب های مفصلی و جمع شدن کلسیم در مفاصل به وجود می آید.

عوامل خطر استئوآرتریت مفصل زانو

برخی از عوامل هستند که سبب تشدید این بیماری در فرد می شود که عبارت است از:

افزایش سن

معمولا با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری شدت می یابد . یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار سن می باشد که افراد زیر 40 سال کمتر به این بیماری مبتلا خواهند شد .

اضافه وزن

یکی دیگر از عواملی که سبب تشدید این بیماری می شود؛ اضافه وزن و چاقی می باشد . تغییر سبک زندگی یکی از عواملی است که سبب می شود تا فرد به این بیماری مبتلا نگردد .

تشخیص استئوآرتریت مفصل زانو

تشخیص بیماری استئوآرتریت مفصل زانو ابتدا از طریق معاینه و بررسی های لازم توسط متخصص ارتوپدی انجام می گیرد . بهترین روش تشخیص بیماری های ارتوپدی انجام تست های تصویربرداری می باشد . تست تصویربرداری MRI، بهترین تستی است که به دقت جزئیات بافت های بدن را نشان می دهد، اما برای تشخیص بیماری آرتروز نیازی به انجام MRI نخواهد بود و از طریق معاینه و بررسی و ارزیابی تست های ارتوپدی قابل تشخیص می باشد .

درمان استئوآرتریت مفصل زانو

درمان با توجه به شدت بیماری متفاوت خواهد بود . معمولا درمان به دو صورت جراحی و غیر جراحی قابل انجام است .

درمان غیرجراحی

فیزیوتراپی و ورزش یکی از ابتدایی ترین روش های درمان غیرجراحی می باشد که این روند سبب تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکتی می شود . تغییر سبک زندگی از دیگر مواردی است که می تواند سبب تسریع در بهبود فرد می شود . کاهش وزن نه تنها برای سلامت بدن مفید است بلکه تاثیر بسیار زیادی در روند بهبود بیماری فرد خواهد داشت . مصرف دارو با تجویز پزشک از دیگر روش های درمان بیماری به صورت غیر جراحی خواهد بود .

درمان جراحی

پس از طی کردن مراحل درمان غیرجراحی در صورتی که بیماری بهبود نیافت و همچنان علائم بیماری همچون درد وجود داشت در این زمان بهترین نحوه درمان جراحی خواهد بود . آرتروپلاستی یا عمل تعویض مفصل زانو بهترین روش درمان جراحی خواهد بود که نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت .

نتیجه گیری

در صورت مشاهده هر گونه علائم بهتر است قبل از پیشرفت بیماری بدون اتلاف وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید .

drmajidabedi

پانزده − چهار =