تعویض مفصل لگن در شیراز

تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن، دومین جراحی شایع در میان جراحی های تعویض مفصل می باشد. بسیاری از افراد از آرتریت لگن و ران رنج می برند، اما زمان دقیق و مناسب انجام این جراحی را نمی دانند.

در جراحی تعویض مفصل لگن، مفصل جدید که اصطلاحا پروتز نام دارد، جایگزین مفصل قدیمی و آسیب دیده خواهد شد. این شیوه جراحی، به تسکین درد ناشی از آرتریت و آرتروز کمک می کند.

دکتر مجید عابدی متخصص ارتوپدی در شیراز است جهت برقراری ارتباط می توانید با شماره های ۰۷۱-۳۲۳۱۳۰۲۱ و ۰۹۳۳۲۷۷۸۶۷۰ تماس حاصل فرمایید .

برخی انواع آرتریت که بر روی مفصل لگن تاثیر می گذارند، عبارتند از:

• استئوآرتریت. استئوآرتریت بیماری تخریبی است که عمدتا در سنین میانسالی مشاهده می شود و با تحلیل غضروف پوشش دهنده استخوان ها همراه می باشد.
  • آرتریت روماتوئید. این نوع آرتریت، با التهاب غشای سینوویال موجود در مفاصل همراه است، که در نهایت منجر به بروز درد و سفتی مفصل خواهد شد.
  • آرتریت ناشی از ضربه. این نوع آرتریت همان طور که از نامش پیداست، به دنبال آسیب و ضربه به مفصل و غضروف ظاهر می شود.

در روش های متعارف جراحی تعویض مفصل لگن، برشی بلند در طول مفصل لگن ایجاد می شود. این شیوه را اصطلاحا، جراحی با کمترین میزان تهاجم می نامند. البته ناگفته نماند این شیوه به تمامی بیماران توصیه نمی شود.

جراحی تعویض مفصل لگن

دلایل انجام تعویض مفصل لگن

هدف از انجام جراحی تعویض مفصل لگن، تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی می باشد. استئوآرتریت، شایع ترین علت انجام این جراحی می باشد. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، این اختلال با تحلیل غضروف و درد شدید همراه می باشد. به همین خاطر، بیمار حین انجام کارها و فعالیت های خود با مشکل روبرو خواهد شد، حتی کارهایی مانند راه رفتن و یا نشستن.

جراحی تعویض مفصل لگن در برخی شکستگی های لگن نیز کاربرد دارد. این شکستگی اغلب در پی زمین خوردن ها ایجاد می شود و درد آن به حدی است که مانع از حرکت دادن پا و یا راه رفتن می شود.

جراحی تعویض مفصل لگن در شیراز

در صورتی که شدت درد با درمان های پزشکی تسکین نیابد، جراحی توصیه می شود. برخی اقدامات و درمان های پزشکی عبارتند از:

• مصرف داروهای ضد التهابی
  • مصرف داروهای مسکن
  • محدود کردن فعالیت هایی که منجر به بروز درد بیشتر مفصل می شوند
  • استفاده از عصا و واکر هنگام راه رفتن
  • فیزیوتراپی

انجام جراحی می تواند با عوارضی مانند خونریزی، عفونت، لخته شدن خون و یا نیاز به انجام جراحی مجدد همراه باشد. اما تمامی موارد گفته شده با انتخاب جراح ماهر و با تجربه به حداقل خواهد رسید.

اقدامات و مراقبت های پیش از جراحی تعویض مفصل لگن

پیش از انجام جراحی تعویض مفصل لگن، بررسی های بالینی و فیزیکی بیمار ضروری است. پزشک باید به بررسی علت بروز درد و شرایط جسمانی بیمار بپردازد. هر گونه حساسیت به مصرف دارو و یا مکمل باید به پزشک گزارش داده شود.

هر گونه اختلالات خونریزی بررسی و مصرف داروهایی مانند آسپیرین، باید پیش از جراحی قطع شود، چرا که این قبیل داروها بر روند انعقاد خون تاثیر می گذارند.

جهت انجام این جراحی، بیمار باید ناشتا باشد و از هشت ساعت قبل چیزی نخورد و نیاشامد.

افراد سیگاری باید مصرف سیگار و دخانیات را قبل و بعد از جراحی کنار بگذارند، چرا که نیکوتین موجود در سیگار، روند ترمیم و بهبود زخم را به تاخیر می اندازد و طول دوره نقاهت نیز طولانی تر خواهد شد.

در صورت لزوم، به بیمار توصیه می شود وزن کم کند و خود را به وزن ایده آل برسوند.

یک سری ورزش ها و تمریناتی که به تقویت قوای عضلانی کمک می کنند، از سوی پزشک در اختیار بیمار قرار می گیرند. بهتر است بیمار این تمرینات را در منزل انجام دهد.

روند جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن، تخت بیهوشی عمومی انجام می شود. پروتز به گونه ای طراحی شده که شامل قسمت فمور و سر توپی شکل می باشد. روند کلی جراحی به این صورت است که قسمت آسیب دیده مفصل برداشته و پروتز جایگزین خواهد شد.

در پایان، برش ها بخیه زده می شوند و پانسمانی بر روی بخیه جهت پیشگیری از بروز عفونت قرار می گیرد.

اقدامات و مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

نکته ای که بعد از جراحی اهمیت دارد، این است که بیمار باید فعالیت داشته باشد. به همین خاطر انجام تمرینات فیزیوتراپی همواره از سوی متخصصین ارتوپدی توصیه می شود. راه رفتن و شنا از جمله تمریناتی است که بیمار بعد از جراحی باید آن ها را انجام دهد و سپس سراغ تمرینات سخت تر برود.

بعد از مرخص شدن از بیمارستان، بیمار باید به تمیز نگه داشتن بخیه ها اهمیت دهد.

در صورت بروز درد، مصرف داروهای مسکن برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

مصرف داروهای رقیق کننده خون و آسپیرین ممنوع می باشد، چرا که احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

رانندگی تا زمان بهبودی کامل و بازگشت استحکام مفصل به حالت طبیعی و اولیه، ممنوع می باشد. معمولا چند ماه طول می کشد تا استحکام مفصل به حالت طبیعی خود برگردد.

نکته دیگری که بسیار مهم است این است که، فرد بایستی مراقب هر گونه ضربه و آسیب وارده به مفصل و یا زمین خوردن خود باشد. استفاده از عصا و واکر، باعث حفظ تعادل بیمار حین راه رفتن و انجام کارهایش می شود و علاوه بر این، از فشار و استرس وارده بر روی مفصل درگیر نیز کاسته خواهد شد.

توصیه می شود وسایلی مانند فرش که احتمال لیز خوردن در منزل را افزایش می دهند، از جلوی پای بیمار جمع شوند و وسایلی که بیمار با آن ها سر و کار دارد، باید در دسترس قرار بگیرند.

• در صورت تشدید درد
  • مشاهده درد، التهاب و قرمزی اطراف بخیه ها
  • سفت شدن مفصل
  • تب بالای ۳۸ درجه
  • ترشح از زخم

توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

جراحی تعویض مفصل لگن، از جمله جراحی های تعویض است که با درصد موفقیت بالایی همراه است و بسیاری از بیماران، از تسکین درد، بهبود دامنه حرکتی و هم چنین بهبود کیفیت زندگی شان رضایت کامل دارند.

6 + پنج =