درمان پارگی منیسک

مفصل زانو از سه استخوان فمور، تیبیا و پاتلا تشکیل شده است. غضروف در مفصل همانند یک ضربه گیر عمل می کند، که این غضورف منیسک نام دارد و در حقیقت وجود منیسک سبب می شود تا مفصل زانو در جای خود به صورت ثابت نگه داشته شود.

اما اگر منیسک آسیب ببیند چه باید کرد؟ و درمان پارگی منیسک به چه صورت خواهد بود؟ برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید…

منیسک های زانو بالشتک های فیبری – غضروفی هستند که بین برجستگی های انتهای استخوان فمور و استخوان تیبیا قرار گرفته اند. عمل منیسک ها توزیع متوازن وزن روی سطح مفصلی ابتدای استخوان ساق و همچنین جذب شوک های ضربه ای به زانو می باشد. آسیب به این بالشتک ها باعث بهم خوردن عملکرد زانو شده، فشار زیادی بر سطوح غضروفی وارد شده و نهایتاً موجب پیری زودرس زانو (آرتروز زانو) می شود.

علائم و نشانه های پارگی منیسک

این عارضه با علائم شایعی همچون درد، سفتی، تورم، محدود شدن دامنه حرکت و عدم توانایی در حرکت دادن زانو می باشد.

قابل توجه است که افراد به طور معمول پس از آسیب دیدگی قادر به حرکت بوده و به راحتی با وجود آسیب دیدگی می توانند حرکت کنند. طول مدت زمانی که مفصل زانو با تورم همراه است حدود دو تا سه روز خواهد بود.

علت آسیب دیدگی یا پارگی منیسک چیست؟

شایعترین عاملی که سبب آسیب دیدگی و پارگی منیسک می شود، انجام فعالیت های ورزشی می باشد. پیچ خوردگی و یا خم شدن ناگهانی زانو از دیگر عواملی است که منجر به پارگی منیسک می شود.

قابل توجه است که افراد مسن بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند زیرا بتدریج با افزایش سن غضروف ها ضعیف تر می شود و همین امر موجب می شود تا با انجام فعالیت های بسیار ساده همچون پیچش زانو و یا بلند شدن از زمین یا صندلی سبب پارگی منیسک شود.

انواع مختلف پارگی منیسک

تشخیص پارگی منیسک

معمولاً در مراحل اولیه به علت درد و تورم  زانو معاینه دقیق منیسک ها میسر نمی باشد و معاینه دقیق منیسک ها توسط متخصص ارتوپدی بهتر خواهد بود. یکی از روش های تست و معاینه فیزیکی که برای تشخیص این عارضه به کار می رود تست McMurray می باشد، که پزشک با فشاری که از طریق خم و راست کردن به زانو وارد می نمایید متوجه آسیب دیدگی خواهد شد. در رادیوگرافی های ساده معمولاً یافته ای وجود ندارد ولی در MRI بسیاری از پارگی های منیسک و محل دقیق آن ها قابل تشخیص است.

باید توجه داشت معیار اصلی برای قضاوت در مورد پارگی منیسک علائم بیمار و معاینه فیزیکی وی است و نه MRI، چرا که بسیاری از موارد گزارشات پارگی منیسک در MRI  می تواند منطبق بر بالین ورزشکار نبوده و موجب نگرانی بیمار و سردرگمی جراحان کم تجربه گردد.

درمان پارگی منیسک

درمان پارگی منیسک بنا بر نوع، اندازه و ناحیه پارگی متفاوت می باشد. در صورتی که پارگی در دو سوم داخلی منیسک اتفاق افتاده باشد به دلیل کمتر دریافت کردن خون پارگی خود به خود بهبود می یابد اما اگر پارگی در یک سوم خارجی اتفاق افتاده باشد گاهی به صورت ناخودآگاه ترمیم می شود اما در اکثریت موارد نیاز به جراحی خواهد داشت.

درمان غیر جراحی

در صورتی که پارگی در قسمت خارجی منیسک اتفاق افتاده باشد و میزان پارگی جزئی باشد درمان به صورت غیر جراحی انجام می شود که درمان های غیر جراحی شامل:

استراحت، استفاده از کمپرس سرد، بالا نگه داشتن مفصل زانو و فشرده سازی مفصل با کمک بانداژ  که تمامی این موارد از مهمترین روش های درمان به صورت غیر جراحی خواهد بود.

درمان جراحی

در صورتی که از طریق غیر جراحی بهبودی حاصل نشود روش درمان دیگر که بایستی انجام شود، جراحی خواهد بود.

• جراحی آرتروسکوپی یکی از روش های درمان به صورت جراحی نیمه تهاجمی است که تنها از طریق ایجاد چند حفره بر روی مفصل و وارد نمودن دوربین از طریق این حفرات انجام می گردد.
  • ترمیم منیسک؛ همانطور که صحبت شد امروزه تمایل گروه های جراحی ورزشی به سوی ترمیم منیسک می باشد این روش در دنیا و در ایران کاملاً جدید بوده، از نظر تکنیکی دشوار و نیاز به تجهیزات ویژه دارد.
  • جایگزینی منیسک؛ در این روش قسمتی یا تمام منیسک تخریب شده ورزشکار حذف و توسط منیسک مصنوعی یا اهدایی از فرد دیگری جایگزین می گردد، روشی بسیار جدید است و نتایج دراز مدت آن نامشخص می باشد.

پیشگیری از آسیب های منیسک

آمادگی جسمانی تاثیر به سزایی در پیشگیری از پارگی های منیسک دارد. لذا قبل از مسابقه یا مبارزه حتماً خود را گرم نمایید. انجام تمرینات کششی را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که انجام فعالیت های ورزشی صحیح بسیار حائز اهمیت می باشد.

آیا ممکن است پارگی منیسک به صورت خود به خود بهبود یابد؟

در مواردی بسته به ناحیه و میزان پارگی ترمیم خود به خودی منیسک وجود خواهد داشت. البته رعایت درمان های غیر جراحی در این ترمیم بسیار موثر خواهد بود.

راه های ارتباطی دکتر مجید عابدی:
 شماره های تماس:  ۳۲۳۱۳۰۲۱-۰۷۱ و ۰۹۳۳۲۷۷۸۶۷۰
صفحه اینستاگرام: dr_majidabedi

از نظر متخصص ارتوپدی امروزه حفظ منیسک ها به هر نحو ممکن است ارجحیت داشته و فقط قسمت های بی ثبات منیسک که در مفصل شناورند در صورت غیر قابل ترمیم بودن باید حذف شوند و قسمت های پاره ولی با ثبات منیسک تا حد امکان باید حفظ گردند چون ثابت شده است حتی یک منیسک پاره با ثبات می تواند اثرات مفید و محافظتی زیادی در زانو داشته باشد.

پارگی منیسک از شایعترین آسیب های مفصل زانو است که بایستی به موقع تشخیص و درمان شود. لذا در صورت داشتن هر گونه علائم و آسیب دیدگی به یک جراح ارتوپدی مراجعه نمایید تا پس از بررسی های لازم روش درمانی مناسب صورت گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به متخصص ارتوپدی خوب در شیراز مراجعه نمایید.

سه × 4 =