علائم و درمان پارگی منیسک در مفصل زانو

منیسک و عملکرد آن

پارگی منیسک یکی از شایعترین آسیب های زانو است، که این نوع آسیب دیدگی در ورزشکاران شیوع بیشتری دارد. جالب است بدانید که این نوع آسیب دیدگی محدودیت سنی ندارد و احتمال آن در هر گروه سنی وجود خواهد داشت.

منیسک یک بافت Fibrocartilage  یا حالت شبیه به غضروفی است، که در قسمت بین دو تا استخوان تیبیا و فمور (بین دو استخوان زانو) قرار می گیرد و باعث حمایت از ساییدگی بین این دو استخوان می شود.

منیسک از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است که از نظر عملکردی و شکل با یکدیگر متفاوت می باشند. در مجموع منیسک یک بافتی است که دو سوم آن به صورت نیمه تراوا تغذیه می شود بدین معنا که عروق در آن نیست و تنها در قسمت محیطی و حاشیه ای آن عروق خونی وجود دارد، که این بخش از منیسک از طریق کپسول مفصل زانو تغذیه می شوند.

علائم و درمان پارگی منیسک در مفصل زانو

بنا به دلایل گفته شده، ترمیم پارگی منیسک بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از مواردی که متخصص ارتوپدی زمان ترمیم پارگی منیسک باید به آن دقت نمایید نوع و محل پارگی منیسک می باشد که شانس ترمیم و التیام براساس پارگی در ناحیه ایجاد شده، متفاوت خواهد بود.

علائم پارگی های منیسک زانو با توجه به قسمتی که آن پارگی ها ایجاد شده، مختلف خواهد بود. در صورتی که اگر در قسمت محیطی، کپسول منیسک پاره شود، باعث ایجاد تورم زانو می شود و در این مواقع به دلیل کاهش تورم آب زانو کشیده میشود، که معمولا به صورت خونابه خواهد بود که به آن همارتروز گفته می شود، ولی قسمت های داخلی که مربوط به نواحی آواسکولار است و عروق خونی در آن قرار ندارد معمولا با یک تورم کمتر همراه خواهد بود و معمولا مایع آن خونابه ای نیست.

نقش و عملکرد منیسک زانو

منیسک زانو باعث ثبات و پایداری مفصل می شود. یک بخش از آناتومی منیسک به نام روت یا ریشه منیسک است، که در قسمت عقبی زانو داخل استخوان تیبیا، یعنی ساق پا چسبیده است و بسیار نقش موثری در ثبات و پایداری مفصل زانو ایفا می کند. علاوه بر این منیسک وظیفه جذب نیرو را برعهده داشته و بسته به اینکه منیسک داخلی و یا خارجی باشد، می تواند حدود 50 تا 70 درصد نیروهای که به زانو وارد می شود را جذب نمایید تا این نیرو به مفصل وارد نشود و باعث آسیب غضروفی نشود.

از دیگر وظایفی که بر عهده منیسک زانو است، کاهش میزان اصطحکاک استخوان فمورال یا استخوان بالایی و پایینی زانو که همان استخوان ران و ساق پا می باشد. در واقع زمانی که استخوان ران و استخوان ساق پا حرکت می کنند ضریب اصطحکاک آن ها را کاهش می دهد.

در نهایت می توان گفت، منیسک یک نوع بافت غضروفی است که باعث جذب نیرو به خود می شود و نیرو را از قسمت های استخوانی و لیگامانی مفصل جدا می کند تا آسیبی به آن وارد نشود.

انواع پارگی منیسک زانو

پارگی های منیسک به شکل های مختلفی صورت می گیرد و اکثر آن ها با مکانیسم های تورشن یا پیچ خوردگی اتفاق می افتد. در واقع پارگی های منیسک می تواند همراه با پارگی رباط های زانو اتفاق افتد و از شایعترین پارگی های منیسک همراه با پارگی رباط صلیبی است. در واقع یک حرکت چرخشی، چرخش شدید زانو باعث شد تا رباط صلیبی و منیسک پاره شود.

پارگی منیسک در افراد بالای چهل سال که منیسک آن ها پیر و فرسوده شده و بافت آن مقداری سخت و شکننده شده است، می تواند با حرکت بسیار ساده همانند بالا یا پایین رفتن از پله، یا یک حرکت جزئی تر باعث پارگی منیسک شود.

به طور معمول پارگی های منیسک در افراد جوان پارگی طولی است، که نتیجه ترمیم آن بسیار موفقیت آمیز می باشد. ولی پارگی های منیسک در افراد میانسال و مسن عمدتا عرضی است که در یک بافت منیسک دوجنره اتفاق می افتد.

پارگی های منیسک به صورت های مایل، شعاعی یا ترکیبی از این پارگی ها را می توانیم داشته باشیم و براساس ترکیب این پارگی و نوع پارگی درمان های مختلف برای منیسک اعمال می شود. لازم است بدانید، تمامی پارگی ها منیسک شبیه به یکدیگر نیست و درمان آن ها هم شبیه به یکدیگر نخواهد بود.

علائم پارگی منیسک زانو

علائم پارگی منیسک می تواند به صورت های مختلفی اتفاق افتد، که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

درد

درد می تواند به دو صورت شدید و خفیف باشد. به طور معمول در ابتدا بیمار دردهای شدید در خط مفصلی داخلی و خارجی می تواند حس کند.

تورم

به طور معمول در موارد حاد، تورم وجود خواهد داشت و در موارد مزمن حالت تورم های مکرر جزئی می تواند وجود داشته باشد.

حساسیت

به طور معمول حساسیت و درد در زمان معاینه فیزیکی متخصص ارتوپدی ایجاد خواهد شد.

قفل شدن مفصل زانو

یکی از  شکایت های شایع پارگی منیسک قفل شدن مفصل زانو است. در واقع زمانی که پارگی های منیسک طولی باشد و میزان این پارگی ها وسیع و شدید باشد، قسمتی از منیسک می تواند از قسمت دیگر جدا شود و حالت دسته سطل ایجاد نماییدو موجب گیرافتادن کندیل زانو یا قفل شدن مفصل زانو شود. در صورتی که این عارضه درمان نشود، می تواند موجب دردناک شدن زانو، ساییدگی و آرتروز زانو گردد.

مثل همه ی آسیب های زانو، در صورتی که درمان مناسب صورت نگیرد، در آینده درد، ضعف، آتروفی و کاهش حجم عضله چهارسرران را برای بیماران خواهیم داشت.

روش های تشخیصی پارگی منیسک زانو

اولین روش تشخیصی که بسیاری از بیماران در مورد آن سوال می پرسند، ام.آر.آی نیست. بهترین کار برای تشخیص یک ضایعه و اینکه چگونه درمان را شروع کنیم این است که، تست های بالینی را انجام دهید و یک شرح دقیق از بیمار داشته باشیم.

اکثر افرادی که پارگی منیسک به خصوص در سنین میانسالی از طریق ام.آر.آی تشخیص داده می شود، می تواند دردهای آنها اصلا مرتبط با آن پارگی منیسک نباشد و عموما تشخیص نادرست خواهد بود.

انواع تست های بالینی عبارت است از:

تست های اپلی (Apley test) یا تست ساییدگی مفصل زانو

تست مک موری (McMurray test)

تست تندرنس خط مفصلی (Joint Line Tenderness)

ام.آر.آی (MRI)

آرتروگرافی

گاهی اوقات به خصوص بعضی از موارد منیسک همچون پارگی های قسمت خلفی که چسبندگی به کپسول دارد، به طور معمول در ام.آر.آی قابل مشاهده نخواهد بود و تشخیص تنها از طریق آرتروسکوپی صورت می گیرد. یکی از مواردی که می بایست با آن آشنا شوید این است که، آرتروسکوپی به عنوان تشخیص و درمان انجام می گیرد.

درمان پارگی منیسک زانو

درمان پارگی منیسک با توجه به برخی از عوامل متفاوت می باشد. یکی از مواردی که می تواند بر روی نوع درمان پارگی منیسک تاثیر بگذارد علائم و شرایط بیمار است. در صورتی که علائم بیماری خفیف باشد و یا اینکه فرد در دوره میانسالی باشد و دچار قفل شدگی نشده باشد و تورم های کم و درد های مختصری داشته باشد و پارگی آنها به صورت ﻫﻮرﯾﺰﻧﺘﺎل باشد. در این مواقع درمان با انجام حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی، تقویت عضله و مسکن صورت می گیرد که این امر می تواند به تسکین درد بیمار کمک نمایید.

ولی پارگی های منیسک در ورزشکاران و افراد جوان و به ویژه پارگی های که حالت شعاعی و طولی داشته باشند. حتما باید برای این موارد زمانی که همراه با نشانه ای همچون قفل شدگی زانو هستند، درمان به صورت جراحی خواهد بود.

حفظ درمان جراحی به چه صورت است؟

درمان جراحی در منیسک به صورت های مختلفی انجام می شود، یکی از حالت های درمان پارگی منیسک زانو، برداشتن قسمت پارگی منیسک و روش دیگر درمان به صورت ترمیم منیسک می باشد.

در گذشته به دلیل کمبود امکانات جراحی به صورت برداشتن قسمت پارگی منیسک انجام می شد ولی امروزه با توجه به اهمیت بالایی که منیسک در کارکرد مفصل دارد و پیشگیری از آرتروز زودرس و ساییدگی در مواردی که بتوان منیسک را نگه داشت و درمان به صورت ترمیم منیسک انجام می گیرد. بدین معنا که روش ارجح درمان، روش ترمیم منیسک است، ولی اگر در شرایط خاص که منیسک قابل ترمیم نیست و احتمال اینکه ترمیم شود با شکست مواجه می شود و بیمار قادر به رعایت مسائل بازتوانی پس از ترمیم نباشد، درمان پارگی منیسک به صورت برداشتن قسمتی از پارگی منیسک صورت می گیرد که باعث کاهش درد و مشکلات بیمار خواهد شد.

مفصل زانو از بزرگترین مفاصل بدن است که بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارد و در صورتی که این به موقع تشخیص داده شود و درمان صورت گیرد. بیمار می تواند به توانمندی خود قبل از آسیب دیدگی دست یابد. این مطلب در واقع چکیده از عملکرد و نقش منیسک در بدن است و در مباحث دیگر به بررسی جزئیاتی از مسائل منیسک می پردازیم.برای کسب آگاهی بیشتر منتظر مطالب بعدی ما در این زمینه باشید.

4 × یک =