علت سیاه شدن سر استخوان ران

آیا تا به حال با دردهایی که از ناحیه  لگن و کشاله ران روبرو شده اید؟ یا از نزدیکان خود کسی را سراغ دارید که از این نشانه و درد ها رنج ببرد؟ اگر چنین است حتما این مقاله کوتاه را مطالعه کنید زیرا این نوشتار شما را با بیماری ای با نام نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران و همین طور علت ها و دلایل نکروز به اختصار آشنا می کند و آنگاه می توانید با شناخت بهتر به رفع مشکل و بیماری خود بپردازید.

علت سیاه شدن سر استخوان ران

علت سیاه شدن مفصل ران و یا به معنای کلی نکروز چیست؟

می دانید که تمام استخوان های بدن انسان برای فعالیت نیاز به خونرسانی دارند. اگر زمانی برسد خونرسانی و اساسا فرآیند خونرسانی به استخوان لگن متوقف شود، باعث سخت شدن مفصل و به مرور زمان پهنی این استخوان خواهد شد. این اتفاق منجر به سیاه شدن مفصل لگن می گردد که به آن نکروز گفته می شود. همانطور که واقفید این خون است که تمامی مواد لازم برای سلول های استخوانی و بافت های دیگر بدن را تامین می کند و خون در واقع مایه حیات بدن ماست.

علائم و نشانه های سیاه شدن سر استخوان ران

دردی که حاصل از نکروز و سیاه شدن مفصل لگن است، گاهی به صورت ناگهانی بروز کند و شاید حتی تا مدت ها خود را بروز ندهد اما امان از زمانی که این درد شروع شود.

درد از کشاله ران آغاز شده و تا زانو و پایین تر از این ناحیه تداوم می یابد. در چنین شرایطی است که پزشکان تشخیص نکروز را در اولویت تشخیصی خود می گذارند.

علت ها و دلایل ایجاد نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران

ایجاد نکروز علت ها و دلایل مختلفی دارد که گاهی می تواند در بعضی از افراد چند علتی و در برخی دیگر تک علتی باشد، علت سیاه شدن سر استخوان ران عبارت است از:

• استفاده از دارو های حاوی مواد کورتن
  • اعتیاد و مصرف مواد الکلی و مخدر
  • در رفتگی های مادرزادی و یا حادثه ای
  • غواصی های طولانی مدت به صورت حرفه ای نظیر غواصی های صنعتی
  • و…

هر یک از این موارد می توانند یکی از علت ها و دلایل ایجاد نکروز باشند.

تشخیص سیاه شده سر استخوان ران

متخصص ارتوپدی با گرفتن شرح حال از بیمار و بعد از متوجه شدن ناحیه درد بیمار و معاینات، به تشخیص بیماری می پردازد، اما برای اطمینان بیشتر و دقیق تر انجام رادیوگرافی را برای بیمار تجویز می نماید تا پس از مشاهده تغییر شکل استخوان لگن از تشخیص خود مطمئن شود.

درمان سیاه شدن سر استخوان ران

درمان با توجه به شدت روند بیماری و درد متفاوت خواهد بود. در صورتی که بیماری پیشرفت زیادی نکرده باشد، درمان به صورت دارویی خواهد بود، اما در موارد شدید جراحی صورت می گیرد.

برای دریافت نسخه پزشکی دقیق و معطوف به درمان قطعی نکروز، در صورت داشتن این علائم ضروری است که به یک متخصص ارتوپدی مجرب مراجعه کنید.

چهار × چهار =