درمان دردهای جلوی زانو

دردهای جلوی زانو

دردهای جلو زانو در جوانان شیوع بالایی دارد و این گونه دردها با عنوان سندرم درد پاتلا فمورال یا کشکک زانو شناخته می شوند.

استخوان پاتلا یا کشکک، استخوانی است که صاف و مثلثی شکل بوده و در جلوی مفصل زانو قرار دارد. پاتلا، یک استخوان سزاموئید است که در تاندون قرار گرفته است و ماهیچه ران را به استخوان تیبیا متصل می کند. وظیفه پاتلا، محافظت از قسمت جلوی زانو می باشد و برای خم و راست کردن انرژی کمتری برای بدن استفاده خواهد شد.

سندرم درد پاتلوفمورال که با عنوان “سندرم دونده” اطلاق می شود. در واقع بروز این اختلال در میان دوندگان شیوع بیشتری دارد. همچنین اکثر افرادی که از پله زیاد استفاده می نمایند و رانندگی های طولانی مدت دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

همان طور که از نام این سندرم پیداست، اختلالی است شایع میان دوندگان، ورزشکاران پرشی و سایر ورزشکاران مانند اسکی بازها، دوچرخه سواران و فوتبالیست ها بیشتر مشاهده شده است. به طور معمول شیوع این بیماری در زنان بیشتر خواهد بود.

علت ابتلا به سندرم درد پاتلوفمورال

سندرم درد پاتلوفمورال ممکن است ناشی از ناهمتراز بودن کاسه زانو دررفتگی کامل و جزئی استفاده بیش از حد، سفت و ضعیف شدن ماهیچه های ران، صاف بودن کف پا و یا وارد آمدن آسیب مستقیم به زانو می باشد.

سندرم درد پاتلوفمورال غالبا از کشیدگی تاندون ها و یا نرم شدن غضروف می آید، درد می تواند به سایر قسمت های بدن مانند پشت و مفصل ران نیز بزند. همچنین تغییر انحرافات زانو مانند ژنووالگوم می تواند منجر به آسیب کشکک و تشدید درد شود.

علائم و نشانه های سندرم درد پاتلوفمورال

گرفتگی و درد، یکی از شایع ترین علائم و نشانه های این بیماری به شمار می آید. قابل توجه است که درد در هنگام انجام فعالیت هایی مانند استفاده از پله، نشستن به صورت چمپاتمه زدن، همچنین درد در زمان نشستن همراه با خم کردن زانو برای مدت زمان طولانی یک درد مبهم وجود خواهد داشت که در زمان نشستن تشدید خواهد شد.

تشخیص بیماری سندرم درد پاتلوفمورال

جهت تشخیص این بیماری، متخصص ارتوپدی به بررسی علائم سوابق پزشکی، فعالیت های ورزشی و کارهایی که با تشدید زانو درد همراه هستند، می پردازد. به منظور تشخیص پزشک اقدام به معاینه فیزیکی بیمار خواهد پرداخت. همچنین انجام تست های تصویربرداری تشخیصی مانند: اشعه ایکس، ام.آر.آی و سی تی اسکن و آزمایش خون تجویز می شوند تا هر گونه آسیب به ساختار زانو مشخص شود.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

درمان بیماری با توجه به بروز درد تعیین می شود. معمولا در ابتدا درمان غیر جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

پرهیز از انجام برخی فعالیت ها

اولین مرحله درمان، دوری از انجام فعالیت های مانند: دویدن و پریدن است که می توانند منجر به بروز درد شوند.

درمان های غیر جراحی

درمان های غیر جراحی این بیماری شامل استراحت، کمپرس یخ، استفاده از بانداژ و بالا نگه داشتن پا است که با نام اختصاری RICE شناخته می شود، تمامی موارد گفته شده به کنترل درد و تورم کمک می نمایید.

درمان های دارویی: ممکن است داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی جهت تسکین درد از سوی پزشک تجویز شوند، که بسیار مفید خواهد بود.

فیزیوتراپی: تمریناتی را به منظور بهبود انعطاف پذیری و استقامت عضلات ران، عضلات چهارسر، عضلات هیپ انجام می دهد. در انجام تمرینات کراس به کشیدگی قسمت های تحتانی بدن کمک می کند.

بستن زانو با چسب یا نوار: بستن زانو با چسب های و یا قرار دادن چسب بر روی پاتلا تا تراز زانو و حرکات تغییر کند. جالب است بدانید که چسب زدن پاتلا از میزان درد کم خواهد نمود.

بستن زانو با آتل: بستن زانو با آتل در ورزشکاران به تسکین درد کمک بسزایی خواهد کرد.

ارتوتیک: استفاده از کفی کفش خاص برای افرادی که کف پای صاف دارند می تواند از میزان درد بکاهد.

درمان جراحی سندرم درد پاتلوفمورال

در صورتی که درمان های غیرجراحی کمکی به تسکین درد نکند جراحی تجویز خواهد شد که شامل آرتروسکوپی و همترازی می باشد.

درمان دردهای جلو زانو

جراحی آرتروسکوپی

یکی از روش های درمان بیماری سندرم درد پاتلوفمورال در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی و یا اسپاینال نجام می شود. جراح ارتوپدی، دو برش کوچک را در اطراف زانو ایجاد می کند.

آرتروسکوپ، لوله ای باریک به همراه دوربین متصل به آن را وارد یکی از برش های ایجاد شده، نموده تا امکان مشاهده مفصل زانو فراهم شود. دوربین متصل به آرتروسکوپ، تصاویر گرفته شده از مفصل را بر روی مانیتور نشان خواهد داد. در طول جراحی از محلول استریل برای مشاهده بهتر مفصل و ساختار و ایحاد فضای کافی برای جراحی استفاده می شود.

همترازی

در صورتی که تراز و توازن پاتلا بر هم خورده باشد، جراحی همترازی در نظر گرفته خواهد شد. در این روش، کاسه زانو به آرایش اولیه و اصلی خود باز خواهد گشت.

با این کار فشار غیر طبیعی از روی غضروف برداشته و از ساختار جلوی کاسه زانو محافظت خواهد شد. برش طولانی تری در قسمت جلوی زانو ایجاد می شود.

بسته به وضعیت بیمار، آزاد شدن کپسول جانبی انجام خواهد شد. در این روش، رباط های سفت در قسمت خارجی زانو آزاد می شوند تا پاتلا به خوبی داخل گودی – شیار فمورال قرار بگیرد.

جراح ارتوپدی تاندون های داخلی و یا میانی زانو را تنگ ترخواهد کرد. در مواردی که میزان ناهمترازی شدید باشد، روش انتقال توبرکل تیبیا انجام می شود.

در این روش، بخشی از استخوان که تاندون پاتلا را به تیبیا متصل می کند، برداشته می شود. این استخوان تغییر داده می شود تا آرایش مناسب پیدا کند و سپس با استفاده از پیچ به تیبیا متصل خواهد شد. با ترمیم ناهمترازی و تایید در ارزیابی های آرتروسکوپی برش ها بخیه زده خواهند شد.

مراقبت های بعد از درمان سندرم درد پاتلوفمورال

داروهای مسکن به منظور تسکین درد از سوی پزشک تجویز می شوند. جهت کاهش تورم، بالا نگه داشتن پا و استفاده از کمپرس یخ می تواند مفید باشد.

استفاده از عصا موجب می شود تا از فشار وزن به زانو پیشگیری می کند. زانو باید ثابت نگه داشته شود.

از انجام برخی فعالیت ها باید خودداری شود. برخی ورزش ها به تسریع روند بهبودی کمک میکنند.

برنامه بازتوانی نیز ممکن است در طوب دوره نقاهت تجویز شود.

خطرات و عوارض

هر عمل جراحی می تواند با عوارضی همراه باشد. اما نکته ای که بایستی خدمتتون عرض کنم این است که با به کارگیری تکنیک های جدید می توان از بروز بسیاری از این عوارض پیشگیری نمود. خطرات و عوارض احتمالی مرتبط با جراحی زانو عبارت است از:

هماستوزیس (خونریزی داخل مفصلی)

لخته شدن خون (ترومبوز وریدی عمیق)

آسیب اعصاب و رگ های خونی

آسیب های وارده به رباط

آرتروفیبروزیس (تشکیل مواد فیبروزی ضخیم اطراف مفصل)

پیشگیری

رعایت موارد زیر در به حداقل رساندن عوارض ناشی از سندرم درد پاتلوفمورال موثر هستند. کم کردن وزن در افراد چاق می تواند از فشار وارده به مفصل پیشگیری کند.

افزایش تدریجی شدت تمرینات

استفاده از کفی مناسب در افرادی که کف پای صافو یا سایر مشکلات پا دارند.

خودداری از پیاده روی بر روی سطوح سفت

پوشیدن کفش های مناسب با قابلیت جذب ضربات

خودداری از دویدن در تپه ها

پیاده روی و یا دویدن در الگوی زیگزاگ

گرم کردن بدن، پنج دقیقه قبل از شروع هر تمرین

در نهایت به شما متذکر می شویم در صورت داشتن دردهای جلوی زانو حتما پیگیر آن باشید و جهت درمان اقدام نمایید. زیرا تمامی دردهای جلوی زانو ناشی از آرتروز و یا ساییدگی نیست و می تواند ناشی از سندرم درد پاتلافمورال باشد. لذا در صورت داشتن درد حتما به یک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید، تا با تشخیص و درمان به موقع بهبودی حاصل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به متخصص ارتوپدی خوب در شیراز مراجعه نمایید.