دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن یک بیماری سیستم حرکتی بدن است و با قرار نگرفتن سر استخوان ران در حفره استابولوم این بیماری اتفاق می افتد . زمانی که در دوره جنینی سر استخوان ران به دلیل عدم تشکیل حفره استابولوم یا تشکیل ناقص این حفره نمی تواند در جای خود قرار بگیرد، این امر موجب ابتلا به دررفتگی مادرزادی مفصل لگن می شود .

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

کلیات بیماری دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

بسته به نوع دررفتگی مادرزادی مفصل لگن شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت می باشد . ممکن است در برخی از کودکان سر استخوان ران به طور کامل از حفره استابولوم خارج باشد که به این نوع عارضه دررفتگی مادرزادی سر استخوان ران گفته می شود .

اما در برخی موارد دیگر ممکن است حفره استابولوم لق و یا ناپایدار باشد که هر کدام از آن ها می تواند مشکلاتی را برای کودک به همراه داشته باشد در صورتی که حفره استابولوم ناپایدار باشد سر استخوان ران به راحتی حرکت کرده و به خارج و داخل حفره می رود و در صورتی که حفره لق باشد شدت این عارضه با رشد کودک بیشتر می شود .

بیماری دررفتگی مادرزادی لگن موجب بروز عوارض در افراد می شود لذا بهتر است به محض تشخیص کودک تحت درمان قرار گیرد . یکی از بهترین روش های تشخیص این عارضه انجام تست های تصویربرداری است که این نوع تست ها شامل سونوگرافی و رادیوگرافی می باشد، که با انجام این گونه تست ها و معاینات سریع تر می توان به بررسی و درمان بیماری پرداخت و از شدت بروز عوارض جبران ناپذیر اجتناب ورزید .

علل دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

علت اصلی دررفتگی مادرزادی مفصل لگن شناخته نشده است . طبق تحقیقات انجام شده عدم تشکیل درست حفره استابولوم و شل بودن کپسول مفصل ران می تواند از دلایل این بیماری باشد .بعضی از خانواده ها نوزاد را پس از تولد قنداق می کنند لازم است بدانید قنداق کردن یکی از عواملی است که می تواند موجب دررفتگی مفصل لگن شود .

خصوصیات دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

به طور معمول دررفتگی مفصل لگن در نوزادان دختر شیوع بیشتری دارد و اکثرا در مفصل ران چپ این عارضه اتفاق می افتد . همچنین نوزادانی که حالت قرارگیری آن ها در شکم مادر به صورتی است که پاهای آن ها در پایین قرار گرفته است این عارضه بیشتر دیده می شود .

آسیب ناشی از دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

زمانی که نوزادی به دررفتگی مفصل لگن مبتلا باشد موجب می شود تا سر استخوان ران از حفره استابولوم خارج بماند و موجب بروز اختلالاتی در گردن و تنه استخوان ران و حفره استابولوم شود . همچنین می تواند موجب آسیب ها و تغیرات دیگری در اندام کودک شود که بهتر است بدون اتلاف وقت به درمان این عارضه پرداخت زیرا با پیشرفت بیماری درمان سخت تر خواهد شد .

علائم دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

علائم بیماری دررفتگی مفصل ران در هر دوره سنی متفاوت می باشد . به طور معمول نوزادان قبل از سه ماهگی با علائمی همچون؛ غیر قرینه بودن چین های کشاله ی ران، محدودیت حرکتی مفصل ران و دررفتگی مفصل ران حتی پس از جاانداختن مفصل مواجه می شوند . در صورتی که پس از سه ماهگی علائم بدین صورت است که حرکات مفصل ران با محدودیت همراه خواهد بود و همچنین لنگش، تغییر شکل لگن و کوتاه بودن اندام ها از دیگر علائم این بیماری در این دوره سنی می باشد .

تشخیص بیماری دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

بهترین روش تشخیص بیماری های ارتوپدی پس از معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال انجام تست های تصویربرداری نظیر رادیوگرافی و سونوگرافی می باشد .

درمان دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

درمان بیماری دررفتگی مادرزادی مفصل لگن با توجه به برخی از عوامل متفاوت می باشد . درمان بهتر است بلافاصله پس از تولد شروع شود زیرا هر چه درمان به تعویق افتد مشکل تر خواهد بود . درمان با توجه به شدت عارضه، سن نوزاد متفاوت است . درمان می تواند به صورت کمربندهای پلاستیکی خاص، جااندازی و گچ گیری در وضعیت خاص تحت بیهوشی و جراحی می باشد .

درمان بیماری دررفتگی مادرزادی مفصل لگن بهتر است پس از مشاهده علائم و تشخیص به سرعت درمان شود زیرا هر چقدر دران به تعویض افتد، بیماری پیشرفت کرده و درمان سخت تر خواهد شد . در صورتی که کودک شما با این نشانه مواجه است می توانید با یک متخصص ارتوپدی در این زمینه مشورت نمایید .