چگونه دررفتگی زانو را درمان کنیم؟

دررفتگی زانو

یکی از آسیب های شدید که برای مفصل زانو اتفاق می افتد دررفتگی زانو است، در این آسیب دیدگی مفصل تیبیا از استخوان فمور جدا شده و دررفتگی مفصل زانو اتفاق می افتد .

چگونه دررفتگی زانو را درمان کنیم؟چگونه دررفتگی زانو را درمان کنیم؟

علائم دررفتگی مفصل زانو

از شایعترین علائم این عارضه تورم و تغییر شکل مفصل زانو است که می تواند منجر به بروز درد در زمان حرکت زانو شود . این عارضه می تواند با آسیب های بیشتری همراه باشد که عبارت است از:

• آسیب دیدگی در ناحیه عصب نازک نی زانو
  • پاره شدن یا انسداد رگ های پشت زانو
  • لخته شدن خون در دیواره خونی سیاهرگ ها

علت دررفتگی زانو

یکی از دلایل بسیار مهم که ممکن است موجب این عارضه شود، ضربه شدید به زانو است در مواقعی که فرد از ارتفاع بسیار بلند سقوط می کند یا دچار تصادف می شود همین آسیب و ضربه به مفصل زانو می تواند موجب دررفتگی زانو شود . البته لازم به ذکر است، در برخی موارد پیچ خوردن شدید زانو خود می تواند موجب دررفتگی زانو شود .

تشخیص دررفتگی زانو

ابتدا متخصص ارتوپدی شرح حالی از بیمار را دریافت کرده، سپس به معاینه فیزیکی می پردازد . در برخی موارد که آسیب دیدگی شدیدی رخ داده باشد، ممکن است بافت های اطراف مفصل زانو و رگ های خونی دچار آسیب شوند و همچنین موجب پاره شدن رباط های خلفی و قدامی زانو شود . به همین منظور جهت بررسی دقیق تر انجام تست های تصویربرداری و ام.آر.آی ضروری است که می تواند در تشخیص بیماری های ارتوپدی موثر واقع شود . لازم به ذکر است، یکی دیگر از روش های تشخیصی سی تی آنژیوگرافی می باشد .

درمان دررفتگی زانو

درمان با توجه به شدت عارضه و آسیب دیدگی متفاوت می باشد و معمولا هدف از درمان کاهش آسیب رگ های خونی و عصبی است . در اکثر مواقع درمان دررفتگی مفصل زانو جراحی و ترمیم آسیب رباط، عضروف و پارگی منیسک می باشد .

احتمال بروز عوارض نظیر سفتی، دردهای عصبی، عفونت و تغییر شکل ممکن است پس از جراحی اتفاق افتد . به همین منظور انجام فیزیوتراپی تحت نظر متخصص ارتوپدی جهت تقویت مفصل زانو و عضلات آن به حالت اولیه می تواند موثر واقع شود .

دررفتگی مفصل زانو، یک عارضه جدی است که به دلیل علائم و مشکلاتی که برای افراد به وجود می آورد، فرد سعی می نمایند سریع تر نسبت به درمان اقدام نماید . شایان ذکر است، هر گونه تاخیر در درمان می تواند مشکلات بیشتری را برای افراد به همراه داشته باشد، علاوه بر اینکه ترمیم برای فرد سخت تر شده می تواند موجب محدودیت در دامنه حرکتی مفصل شود .

در پایان باید بگوییم که در صورتی که به این عارضه مبتلا شده اید سعی نماید بدون اتلاف وقت اقدام به درمان نماید و منتظر بهبود علائم بیماری نشوید زیرا هر گونه اتلاف وقت و به تعویق انداختن درمان می تواند عوارض بسیار جدی را برای افراد به وجود آورد .