درمان آسیب های ورزشی لگن

آسیب های ورزشی لگن

از جمله مهم ترین و جدی ترین مشکلاتی که برای بسیاری از ورزشکاران رخ می دهد آسیب های ورزشی در نواحی لگن است.

در مواردی که فعالیت های افراد بسیار پیچیده تر و چرخشی تر باشد احتمال بروز مشکل و رخداد آسیب ها برای ورزشکاران بیشتر می شود.

در نوشتاری که در پیش رو دارید برآنیم که چند مورد از مهم ترین آسیب هایی که در ورزش در نواحی لگن رخ می دهد را در بخش های مختلف و مستقل مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با این مشکلات و آسیب های ورزشی لگن موجب می شود که افراد با مواجهه با برخی از مشکلاتی که با آن روبرو شدند بتوانند در اولین فرصت تشخیص دهند که وضعیت عادی ندارند و در اولین فرصت برای شروع مراحل تشخیصی و درمانی اقدام کند.

درمان آسیب های ورزشی لگن

انواع آسیب های ورزشی لگن

برخی از آسیب هایی که در ورزش رخ می دهد بسیار شایع است و البته عارضه های خطرناکی را در پی دارد. از جمله مهم ترین آسیب های ورزشی لگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات در ناحیه تاندون پا و لگن

در مواردی که افراد در حرکات ورزشی فعالیت های حرفه ای و چرخش های زیادی داشته باشند موجب می شود که تاندون پا از وضعیت عادی و طبیعی خود خارج شود.

زمانی که تاندون پا از سایز و اندازه خود خارج شود در اصطلاح می گویند که دچار کشیدگی شده است.

درمان کشیدگی تاندون چگونه است؟

درمان کشیدگی تاندون روند پیچیده ای ندارد اما از حساسیت های زیادی برخوردار است. پزشکان در این موارد توصیه می کنند که افراد استراحت داشته باشند. در برخی از موارد این کشیدگی تاندون بسیار خفیف است و با استراحت قابل درمان خواهد بود.

دومین روش درمانی فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی از جمله روش هایی است که در صورتی به کار گرفته می شود که آسیب به تاندون شدید تر باشد و نیازمند به جلسات فیزیوتراپی باشد.

فیزیوتراپی لگن

سندروم پیریفورمیس

این سندروم حاصل آسیب هایی است که در روند فعالیت های ورزشی سخت و حرفه ای ایجاد می شود.

در بخش انتهایی لگن عضله ای به نام پیریفورمیس وجود دارد. این عضله در صورتی که با مشکلات و اختلالاتی مواجه باشد به سرعت می تواند بر اعصاب پا و لگن از جمه سیاتیک تاثیر بگذارد.

یکی از مسائلی که پزشکان با آن مواجه هستند این است که بتوانند بین این بیماری و درد هایی که ناشی از اعصاب سیاتیک هستند افتراق و تشخیص دقیقی بدهند.

نشانگانی که بر سندروم پیریفورمیس دلالت دارد از این قرار است:

1. درد هایی در نواحی لگنی؛ البته درد ها می تواند از حد لگن تجاوز کند و به نواحی پاها نیز برسد.
  2. بسیاری از افرادی که به این سندروم دچارند در عمل نشستن و بلند شدن با مشکلاتی مواجه خواهند بود.

ساکروایلبت

در این آسیب اتفاقی که رخ می دهد این است که مفصلی به همین نام در ناحیه لگنی دچار تورم و التهاباتی می شود که اگر در مراحل اولیه درمان نشوند به مرحله ای از شدت و وخامت خواهد رسید که روش درمانی مثمر ثمر جراحی خواهد بود.

اما در بسیاری از موارد افراد در همان مراحل اولیه برای درمان اقدام کردند و با تزریق کورتون به درمان کامل این مشکل پرداختند.

بورسیت

در نواحی لگنی کیسه ای کوچک وجود دارد که در داخل آن مایعی وجود دارد. نام این مایع را بورسا می نامند.

در مورادی مشاهده شده است افرادی که در فعالیت های ورزشی با آسیب هایی مواجه می شوند این کیسه دچار التهاب می شود.

التهاب این کیسه بدون عارضه نخواهد بود و اولین نتیجه ای که در بردارد این است که به شدت موجب بروز دردهایی در افراد می شود، که به این مشکل در اصطلاح بورسیت لگن می گویند.

پاره شدن لابروم در نواحی داخلی مفاصل

یکی از مهم ترین آسیب هایی که در نواحی لگنی وارد می شود این است که در مفاصل بخش لابروم دچار پارگی شود.

لابروم در نواحی داخلی مفصل ها وجود دارد و یک حالت نرم وانعطاف پذیری دارد.

زمانی که در طول فعالیت های ورزشی ضربه های زیادی به این نواحی وارد شود موجب می گردد که پارگی این ناحیه رخ دهد.

درنهایت این پارگی موجب بروز دردها و آسیب هایی می شود که باید در اولین فرصت روند درمانی آغاز شود.

این آسیب دیدگی نسبت به سایر آسیب دیدگی ها جدی تر است و باید رویارویی سریع تری با این عارضه داشته باشیم.

روش درمان پارگی لابروم جراحی است که باید به طرق مختلفی به حل و رفع مشکلات ایجاد شده در این نواحی بپردازند.

پارگی لابروم

نکته آخر

در پایان مهم ترین توصیه ای که داریم این است که حتما در صورتی که با مشکلاتی در نواحی لگنی مواجه شدید در اولین فرصت به بهترین و معتبر ترین پزشکانی که در حوزه ارتوپد وجود دارد مراجعه کنید.

خوشبختانه در سطح کشور شاهد فعالیت های گسترده متخصص ارتوپدی هستیم. این مساله موجب می شود که افراد بدون نگرانی و دغدغه برای روند درمانی اقدام کنند.

تجربه و مهارت بهترین متخصص ارتوپدی موجب گردیده است روند درمانی بسیاری از مشکلاتی که افراد در ورزش با آن مواجه شده اند با بالاترین موفقیت همراه باشد. این پزشکان توانستند با تکیه بر به روز ترین اطلاعاتی که در حوزه دانش ارتوپدی وجود دارد بهترین برنامه درمانی را برای بیماران طراحی کنند.

راه های ارتباطی دکتر مجید عابدی:
 شماره های تماس:  ۳۲۳۱۳۰۲۱-۰۷۱ و ۰۹۳۳۲۷۷۸۶۷۰
صفحه اینستاگرام: dr_majidabedi

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به متخصص ارتوپدی خوب در شیراز مراجعه نمایید.

راه‌های ارتباطی

کاری از پاسکال وب