همه چیز درباره جراحی اتوپلاستی ران

آرتروپلاستی مفصل ران یکی از شایع ترین جراحی های ارتوپدی است که در سنین میانسالی انجام می گردد . امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی جراحی آرتروپلاستی ران با کمترین میزان تهاجم انجام می شود، بدین صورت که جراحی با برش های بسیار کوچک انجام می گردد.

در زمان قدیم جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل ران با برش های زیادی انجام می شد اما امروزه جراحی ها با کمترین میزان تهاجم صورت می گیرد . هدف از انجام جراحی های ارتوپدی به صورت کم تهاجم تسکین درد، بهبود روند بیماری و سرعت بخشیدن به درمان است.

آناتومی مفصل ران

متصل کننده تن به اندام تحتانی مفصل ران یا همان هیپ می باشد، که از بخش های مختلفی ساخته شده است که مهم ترین آنها شامل موارد زیر است :

• استخوان
  • غضروف
  • سینوویال
  • لابروم
  • کپسول مفصلی
  • رباط، اعصاب و عروق
  • عضلات

در حالت کلی مفصل بخشی است که در آن استخوان های مختلفی می تواند به هم برسند که در نتیجه باعث می شود تا با یکدیگر همکاری داشته باشند تا ما بتوانیم کارهای روزانه خود از جمله راه رفتن، نشستن، بالارفتن از پله ها و … را انجام دهیم. مفصل گوی و یا کاسه نیز از دیگر نام های مفصل ران است. بخشی از استخوان لگن کاسه مفصل ران می باشد، محلی که این دو استخوان با یکدیگر تماس دارند، که با یک پوشش نرم و همچنین محکم پوشیده شده است که به غضروف مفصلی معروف است و منجر می شود تا مفصل بتواند حرکتی نرم داشته باشد.

در صورتی که آسیب دیدگی مفصل پیشرفت داشته باشد، استخوان ها برروی هم شروع به ساییدن می کنند، در صورتی که غضروف از بین رود در این بخش سطحی سخت تشکیل می شود، و باعث می شود که استخوان ها با یکدیگر برخورد داشته باشند که درد و سفتی را در مفصل ایجاد خواهد کرد.

جراحی تعوض مفصل ران به چه صورتی است؟

جراحی تعویض مفصل ران به این صورت است که یک ایمپلنت در قسمت آسیب دیده جایگزین می شود و باعث می شود که سطح نرم و صاف مفصل دوباره برگردد و دردی را که در اثر کشیده شدن استخوان ها به هم ایجاد می شود را کاهش می دهد.

یک ایمپلنت می تواند شامل قسمت های زیر باشد.

• کاسه
  • قطعه ی پلی اتیلنی
  • سر
  • پایه

جراحی آرتروپلاستی چه مزایایی دارد؟

جراحی آرتروپلاستی در مقایسه با جراحی باز مزایای زیادی دارد که برخی از آن ها شامل ایجاد برش های کوچک برروی پوست می باشد، مدت زمانی که فرد نیاز به بستری شدن دارد کوتاه می باشد، همچنین دوره نقاهت بعد از عمل نیز بسیار کم است.

اقدامات قبل از آرتروپلاستی ران

• انجام آزمایشات لازم به منظور اطمینان پزشک از سلامتی بیمار
  • اگر نیاز باشد پزشک باید حتما قبل از جراحی با متخصص بیهوشی در خصوص سلامت بیمار صحبتی داشته باشد.
  • مصرف داروهایی چون آسپرین، وارفارین یا پلایکس به دلیل اینکه خون را رقیق می کند یک هفته قبل از جراحی می بایست قطع شود.
  • داروهایی ضد درد مثل بروفن یک هفته قبل از جراحی باید قطع شوند.
  • اگر بیمار در هر جایی از پوست خود عفونت داشته باشد قبل از جراحی باید به صورت کامل رفع شود.
  • اگر به اضافه وزن مبتلا هستید در این صورت قبل از انجام جراحی می بایست وزن خود را کاهش دهید.
  • اگر بیمار به عفونت ادراری مبتلا باشد در این صورت می بایست درمان شود یا در مردان بزرگی پروستات باید مورد بررسی پزشک قرار بگیرد.

نحوه انجام آرتروپلاستی ران

امروزه با تمامی پیشرفت های در عرصه پزشکی و ارتوپدی برش های بسیار کوچکی در حین جراحی بر روی ناحیه مورد نظر زده می شود و تنها ناحیه آسیب دیده برداشته شده و پروتز های در آن قسمت قرار داده می شود . لازم به ذکر است، اندازه برش به منظور جراحی تعویض مفصل ران بسته به آناتومی ساختار بدن فرد و پیچیدگی های جراحی متفاوت خواهد بود.

مراقبت های بعد از آرتروپلاستی ران

معمولا پس از جراحی نحوه زندگی فرد تغییر خواهد کرد و بیمار موظف است تا مدت زمانی به توصیه های پزشکی گوش فرا دهد تا روند درمان سرعت بیشتری داشته باشد . در ادامه به برخی از مراقبت های شایع و ضروری بعد از جراحی تعویض مفصل ران می پردازیم.

قبل و بعد از آرتروپلاستی ران

معمولا لازم فرد به مدت چند روز پس از جراحی در بیمارستان بستری شود تا توانایی در بلند شدن، آستانه تحمل درد، نحوه راه رفتن بیمار با عصا یا واکر و … مورد بررسی قرار گیرد . در صورتی که بیمار در هر کدام از این تکنیک ها با مشکلات همراه باشد بهتر است کمی بیشتر در بیمارستان بستری بماند .

• مراقبت از زخم
  • مصرف داروها
  • رژیم غذایی مناسب
  • شروع فعالیت های روزانه
  • رانندگی
  • نحوه خوابیدن پس از جراحی
  • انجام فعالیت های ورزشی

تمامی موارد ذکر شده حتما باید با متخصص ارتوپدی مورد مشورت و بررسی قرار گیرد، تا تمامی مراحل و بهبود درمان به درستی انجام گیرد .

آرتروپلاستی ران چه زمانی باید صورت گیرد؟

عوامل متعددی می تواند موجب شود تا فرد نیاز به جراحی آتروپلاستی ران داشته باشد . زمانی که فرد دچار درد مفصل یا ناتوانی شده است در این صورت نیازمند انجام جراحی تعویض مفصل خواهد بود . بیماری های همچون ذیل می تواند موجب انجام جراحی تعویض مفصل شود .

• آرتروز یا استئو آرتریت مفصل ران
  • روماتیسم
  • شکستگی های که مدت زیادی از زمان آن گذشته
  • بیماری متابولیک
  • هموفیلی

هر کدام از این بیماری ها و عوامل می تواند موجب ایجاد درد و ناتوانی در افراد شود . در صورتی که این موارد را دارید بهتر است بدون به تعویق انداختن به فکر درمان خود باشید.

چه زمان نیاز به آتروپلاستی مجدد ران پیدا می کنیم ؟

مفصل طبیعی انسان عمر ابدی نخواهد داشت به همین خاطر عمر مفصل مصنوعی گاهی اوقات با رعایت نکردن توصیه های پزشکی و مراقبت های بعد از درمان کمتر خواهد شد و نیاز به عمل آرتروپلاستی مجدد پیدا می کند . اما بهتر است بدانید عمر مفصل مصنوعی با توجه به بسیاری از عوامل اعم از: نحوه درست جایگذاری مفصل و رعایت توصیه های پزشکی پس از انجام جراحی متفاوت خواهد بود اما معمولا عمر یک مفصل مصنوعی بیش از 20 – 25 سال خواهد بود .

چه افرادی کاندید انجام این عمل هستند؟

• انجام این عمل از لحاظ سن و وزن هیچ محدودیتی ندارد، توصیه های جراحی داده شده مربوط به سن نمی باشد تنها به درد و ناتوانی بیمار مربوط می شود. اکثریت سن بیماران 50 تا 80 سال می باشد.
  • امروزه تعویض مفصل ران در افراد زیر 20 سال نیز انجام می شود، ولی در گذشته می بایست سن بیمار برای جراحی مفصل بالای 50 تا 60 سال می بود.
  • این عمل جزء یکی از جراحی های موفق ارتوپدی محسوب می شود و احتمال موفق بودن جراحی بعد از گذشت 10 سال بیش از 90% می باشد.

دوره نقاهت پس از آرتروپلاستی ران

• بعد از انجام عمل جراحی حتما باید 1 تا 4 هفته از عصای زیر بغل استفاده کنید.
  • انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی می تواند به بیمار بسیار کمک کند.
  • انجام حرکات کششی که توسط فیزیوتراپ توصیه می شود در تقویت ماهیچه ها و عضلات می تواند بسیار موثر باشد.
  • 3 تا 4 ماه بعد از جراحی انجام ورزش های سنگین مانعی ندارد.
  • اکثر افرادی که این عمل جراحی را انجام داده اند به 12 هفته فیزیوتراپی نیاز دارند، بعد از گذشت 6 هفته تا 2 ماه بیمار می تواند حرکات ورزشی را بدون داشتن هیچ مشکلی انجام دهد.
  • برای کاهش درد پزشک معالج مسکن هایی را برای تسکین درد تجویز می کند.

عوارض و خطرات

در خصوص عوارض و خطرات جراحی باید بگوییم که آرتروپلاستی مفصل ران عوارض کمی دارد، عوارض جدی می تواند شامل عفونت مفصل باشد که برای کمتر از 2% بیمارن ممکن است این اتفاق پیش بیاید. حمله مغذی، سکته مغذی هم خیلی کم اتفاق می افتد ولی ممکن است بیماری مزمن پتانسیل عوارض را افزایش دهد.

ممکن است عفونت در اطراف مفصل مصنوعی ایجاد شود و یا اینکه در محل زخم باشد.

لخته شدن خون

در ورید های عمقی ساق بسیار اتفاق می افتد و در صورتی که این مشکل پیش بیاید ممکن است که عوارض وخیمی داشته باشد.

اختلاف در طول پاها

ممکن است که پای جراحی شده بعد از عمل کمی کوتاه تر از پای دیگر شود ولی جراح تمام تلاشش را می کند تا طول پاهای بیمار بایکدیگر برابر باشند.

درفتگی

درفتگی در چند ماه اول زمانی که بافت ها رو به بهبودی هستند کاملا طبیعی است.

شل شدگی و ساییدگی ایمپلنت

بعد از گذشت چند سال ممکن است مفصل لگن شل یا ساییده شود که ناشی از انجام فعالیت های روزانه می باشد یا ناشی از نازک شدن بیولوژیکی استخوان باشد که به آن استئولیز می گویند.

آسیب عصبی، سفتی و خونریزی از دیگر عوارض این جراحی می باشد.

آرتروپلاستی یک روش جراحی ارتوپدی بدون عارضه است و یک جایگزین مناسب برای افرادی است که نیاز به تعویض مفصل دارند . این جراحی سبب کاهش درد و بهبود روند درمان خواهد شد .