کیست بیکر زانو (baker cyst)

کیست بیکر زانو + علائم، تشخیص و درمان

کیست بیکر نوعی برآمدگی یا کیست حاوی مایعات است که در پشت زانو رشد می کند. این کیست معمولا کوچک است، اما در برخی موارد اندازه آن به یک توپ بیسبال نیز می رسد. این کیست می تواند درد و التهاب زانو را به همراه داشته باشد و حرکات زانو را محدود کند. کیست بیکر در اثر تورم در زانو ایجاد می شود. تورم به دلیل افزایش مایع سینوویال رخ می دهد. این مایع حرکت مفصل زانو را روان می کند و وقتی فشار زیادی به زانو وارد می شود، مایع به شکل کیست در پشت زانو جمع می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا علائم و روش های درمان این کیست را مورد بررسی قرار دهیم.

زانوی شما مفصل بزرگ و پیچیده ای است که در آن سه استخوان به هم متصل هستند؛ استخوان ران (فمور)، استخوان ساق پا (درشت نی) و کشکک. اطراف مفصل زانو یک کپسول سخت پر از مایع روان کننده به نام مایع سینوویال وجود دارد. این مایع به زانوی شما اجازه می دهد تا آزادانه حرکت کند. کیسه های کوچک پر از مایع که به نام بورسا شناخته می شوند، از مفصل محافظت می کنند و به کاهش اصطکاک ناشی از حرکت در بین بافت ها کمک می کنند. هنگامی که زانوی بیش از حد مایع سینوویال تولید کند، مایع اضافی باعث می شود بورس پشت زانو منبسط و برآمده شود؛ به دنبال این اتفاق، کیست بیکر (کیست پوپلیتئال) تشکیل می شود. کیست های بیکر می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند.

تشخیص کیست بیکر:

در طول معاینه فیزیکی، پزشک به دنبال یک توده نرم در پشت زانو خواهد بود. اگر کیست کوچک باشد، مقایسه زانوی آسیب دیده با زانوی طبیعی می تواند مفید باشد. ممکن است دامنه حرکتی ناشی از درد یا اندازه کیست کاهش یابد. در برخی موارد، گرفتگی، قفل شدن، درد یا سایر علائم و نشانه های پارگی منیسک وجود دارد که پزشک با بررسی این علائم می تواند وجود کیست بیکر را تشخیص دهد. در برخی موارد نیز تابش نور به محل طریق کیست می تواند نشان دهد که درون کیست با مایع پر شده.

اشعه ایکس، کیست یا پارگی منیسک را نشان نمی دهد، اما مشکلات دیگری را که ممکن است وجود داشته باشد، از جمله آرتریت را نشان می دهد. MRI اما می تواند به پزشک کمک کند تا کیست را ببیند و هر گونه آسیب منیسک یا سایر مشکلاتی که باعث ایجاد کیست شده است را جستجو کند.

پیشگیری از کیست بیکر:

کارهایی که می توانید برای جلوگیری از آسیب دیدگی زانو انجام دهید:

• قبل و بعد از ورزش یا ورزش خود را گرم و سرد کنید
• کفش ورزشی مناسب بپوشید
• سعی کنید برای جلوگیری از آسیب دیدگی زانو، به جای زانو، توپ های پای خود را بچرخانید
• اگر زانوی شما آسیب دیده است، فوراً فعالیت خود را متوقف کنید، از کمپرس یخ برای درمان تورم استفاده کنید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

علائم کیست بیکر:

در بیشتر موارد، فرد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. یک کیست بزرگ ممکن است کمی ناراحتی یا سفتی ایجاد کند. ممکن است تورم بدون درد یا دردناکی در پشت زانو وجود داشته باشد. کیست ممکن است شبیه یک بالون پر از آب باشد. گاهی اوقات کیست ممکن است پاره شود و باعث درد، تورم و کبودی در پشت زانو و ساق پا شود.

مهم است که بدانیم آیا درد یا تورم ناشی از کیست بیکر است یا لخته خون. لخته خون (ترومبوز وریدی عمقی) همچنین می تواند باعث درد، تورم و کبودی در پشت زانو و ساق پا شود. لخته خون ممکن است خطرناک باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

• درد خفیف یا گاها شدید
• سفتی و ناراحتی پشت زانو
• تورم و التهاب

علت ایجاد کیست بیکر:

• پارگی منیسک زانو
• آسیب های غضروفی
• آرتروز زانو
• روماتیسم مفصلی
• سایر مشکلات زانو که باعث تورم زانو و سینوویت می شود

درمان کیست بیکر:

اغلب، هیچ درمانی برای کیست بیکر لازم نیست. پزشک می تواند کیست را در طول زمان زیر نظر داشته باشد. اگر کیست دردناک باشد، هدف از درمان، اصلاح مشکلی است که باعث ایجاد کیست شده. گاهی اوقات، تزریق استروئید به زانو می تواند به کاهش تورم کمک کند.
گاهی اوقات، کیست را می توان تخلیه کرد، با این حال، کیست اغلب برمی گردد. بنابراین بهترین راهکار برای خلاص شدن از کیست بیکر، درمان مشکل و عارضه ای است که این کیست را ایجاد می کند. در موارد نادر، کیست بیکر اگر خیلی بزرگ شود، با جراحی برداشته می شود. در صورت عدم توجه به علت اصلی، احتمال بازگشت کیست بسیار زیاد است. این جراحی همچنین ممکن است به عروق خونی و اعصاب مجاور آسیب برساند.
مفاصل زانو در حین فعالیت های ورزشی مستعد آسیب هستند. جلوگیری از آسیب دیدگی زانو می تواند خطر ایجاد کیست بیکر در وهله اول یا بازگشت آن را کاهش دهد.

مطالب اخیر

رسانه‌های اجتماعی