انحرافات شایع زانو

انحراف زانو

زانو پیچیده ترین مفصل بدن است و دامنه حرکتی گسترده ای در بسیاری از جهات مختلف دارد که درد آن می تواند علل متفاوتی داشته باشد از شایعترین علل درد زانو می تواند مشکلات ناشی از منیسک زانو، آسیب های رباط زانو و آرتروز زانو باشد . گاهی اوقات زانو درد می تواند به دلیل انحراف زانو باشد که همین امر موجب می شود تا فشار غیر معمول به مفصل زانو وارد شود و منجر به درد شود .

انحرافات شایع زانو

انحرافات زانو شامل دو مورد زانو ضربدری و پرانتزی است و این نوع از انحرافات از کودکی قابل تشخیص خواهد بود و می توان آن را با روش های غیر جراحی درمان نمود .

زانوی ضربدری

در این عارضه با قرار گرفتن زانوها در کنار یکدیگر، قوزک های پا با فاصله از یکدیگر قرار دارند . به طور معمول درمان این عارضه بسته به شدت وضعیت فیزیکی، سن بیمار و شدت عارضه متفاوت می باشد . در اکثر مواقع درمان از طریق غیرجراحی انجام می گردد .

زانوی پرانتزی

نوع دیگر انحرافات زانو، زانو پرانتزی است با قرار گرفتن پاها در کنار یکدیگر و نزدیک شدن قوزک پاها، زانو ها با فاصله بیشتری در کنار یکدیگر قرار دارند . درمان این نوع از انحرافات زانو همانند زانوی ضربدری بسته به شدت عارضه، سن بیمار و وضعیت شرایط بیمار متفاوت می باشد . در صورتی که این عارضه در سنین نوزادی تشخیص داده شود می توان آن را با استفاده از روش های غیر جراحی همانند بریس به درمان پرداخت .

انحراف ناشی از آسیب

همان طور که گفته شد زانو از بزرگترین مفاصل بدن است که دامنه حرکت بسیار زیادی دارد . ماهیچه های اطراف زانو از چرخش یا کشیدگی های بیش از حد زانو جلوگیری می کند . چرخش زانو در مواقعی که زانو خم است بیشتر است و این در حالتی است که زانو در حالت ایستاده چرخش کمتری دارد .

زمانی که زانو در حالت نامناسبی قرار گیرد که این حالت موجب فشار به مفصل زانو می شود . به طور معمول تاندون ها و رباط های زانو تا حدودی می توانند با فشارهای که به مفصل وارد می شود مقابله کنند که برخی از فشار ها به صورت ناگهانی می تواند موجب انحراف زانو شود . برخی از انحرافات زانو ناشی از آسیب عبارت است از :

• خم شدن بیش از حد استخوان ساق پا به عقب
  • خم شدن زانو به بیرون
  • چرخیدن استخوان ساق پا به داخل، بیرون و جلو

انحراف زانو از عارضه های بسیار شایع است که در دوران کودکی اتفاق می افتد . معمولا در اکثر اوقات هیچ گونه علت و بیماری زمینه ای نمی تواند موجب بروز این بیماری شود . گاهی اوقات این بدشکلی ها موقتی بوده و با افزایش سن به طور ناخودگاه بهبود می یابد و جایی هیچ گونه نگرانی نخواهد بود . اما بهتر است در صورتی که متوجه این نوع عارضه ها شدید به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع به درمان بپردازد و از پیشرفت بیماری بکاهید .