درمان آسیب های ورزشی

با توجه به اینکه امروز انجام فعالیت های ورزشی به نسبت قدیم بسیار بیشتر انجام می شود این امر موجب شده تا افراد بیشتر دچار آسیب دیدگی شوند اما آسیب های ورزشی انواع مختلفی دارند که ما در این نوشتار تصمیم داریم به دو مورد از آسیب دیدگی های شایع ورزشی بپردازیم.

درمان آسیب های ورزشی

زانو پرشکاران

آسیب های ورزشی انواع مختلفی دارند اما یکی از آسیب های ورزشی زانو پرشکاران می باشد. این نوع آسیب ورزشی در والیبالیست ها و بسگتبالیست ها بیشتر دیده می شود.

علائم زانو پرشکاران

مفصل زانو یکی از بزرگترین مفاصل بدن است که به دلیل حرکت بسیار زیاد و تحمل فشار های بدن به نسبت دیگر مفاصل بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد. اما شایعترین علامت این نوع آسیب دیدگی احساس درد در ناحیه زانو می باشد که در ناحیه زیرین کشکک زانو بیشتر احساس می گردد. از دیگر علائم آن التهاب در کشکک زانو می باشد.

شدت آسیب دیدگی زانو پرشکاران به چه صورت خواهد بود؟

میزان شدت آسیب دیدگی ورزشی براساس علائم بیمار متفاوت می باشد.

گاهی اوقات تنها علائم که فرد با آن مواجهه می شود احساس درد در زمان فعالیت خواهد بود. اما در مواقعی دیگر فرد هم در زمان استراحت و هم انجام فعالیت احساس درد خواهد داشت ولی همچنان قادر به انجام فعالیت های خود خواهد بود که در این مرحله فرد در فاز دوم آسیب دیدگی قرار دارد.

در مرحله سوم شدت آسیب دیدگی به میزانی است که فرد قادر به فعالیت ورزشی خود نخواهد بود و در مرحله چهارم، مرحله ای است که شدت آسیب دیدگی بسیار بوده و تاندون کشک زانو به طور کامل پاره یا دچار شکستگی شده است.

درمان زانو پرشکاران

علائم زانو پرشکاران

شدت آسیب دیدگی زانو در پرشکاران

درمان زانو پرشکاران

درمان زانو پرشکاران براساس میزان شدت مرحله آسیب دیدگی متفاوت می باشد. در صورتی که میزان آسیب دیدگی در مرحله اول و دوم قرار گرفته باشد، درمان به صورت مقدماتی و حمایتی خواهد بود. بدین صورت که فرد می تواند با استراحت، اصلاح فعالیت ها، مصرف داروهای ضد التهابی، فیزیوتراپی و فعالیت های بازتوانی و کمپرس سرد به درمان بیماری خود بپردازد.

اما زمانی که فرد میزان شدت آسیب دیدگی آن در مرحله سوم باشد و قادر به انجام فعالیت ورزشی نباشد در این صورت می توان از آتل به منظور بهبود آسیب دیدگی استفاده نمود ولی در صورتی که با استفاده از آتل بهبودی حاصل نشود درمان جراحی خواهد بود.

در نهایت زمانی که میزان آسیب دیدگی بسیار شدید و در مرحله چهارم قرار گرفته باشد، تنها راه بهبود و درمان آسیب دیدگی جراحی خواهی بود.

پارگی تاندون آشیل در ورزشکاران

نوعی دیگر از آسیب دیدگی های ورزشی که شیوع نسبتا زیادی دارد، پارگی تاندون آشیل می باشد. به طور معمول این نوع از آسیب دیدگی در گروه سنی بالای سی یا چهل سال بیشتر اتفاق می افتد.

علل پارگی تاندون آشیل

تاندون آشیل در ناحیه اتصال به پاشنه پا قرار دارد به دلیل قرارگیری در این ناحیه میزان خونرسانی به آن کم خواهد بود که این امر به تدریج و با افزایش سن سبب می شود تا ضعیف تر شود و میزان کلاژن سازی آن نیز کم شود. در نهایت این عوامل سبب می شود تا فرد در زمان انجام فعالیت ورزشی یا حرکت ناگهانی پا دچار پارگی تاندون شود.

پارگی تاندون آشیل

علائم پارگی تاندون آشیل

این آسیب دیدگی با احساس درد در ناحیه پشت مچ پا خود را نشان می دهد و معمولا با لمس این ناحیه دردناک تر خواهد شد و حتی در مواردی ممکن است فرد احساس خالی شدگی داشته باشد که تمامی این موارد می تواند نشان از این آسیب دیدگی باشد.

تشخیص پارگی تاندون آشیل

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد ابتدایی ترین روش تشخیص معاینات فیزیکی و گرفتن شرح حال از وضعیت بیمار می باشد. اما روش های تشخیصی دیگر همانند سونوگرافی و ام.آر.آی از مواردی هستند که می تواند به تشخیص بیماری کمک نمایید.

درمان پارگی تاندون آشیل

درمان پارگی تاندون آشیل با توجه به شرایط فرد و میزان آسیب دیدگی متفاوت می باشد، در صورتی که شدت آسیب دیدگی کم باشد می توان از روش های همچون گچ یا آتل جهت ترمیم آسیب دیدگی استفاده نمود. اما در صورتی که با این روش بهبود نیابد درمان به صورت جراحی خواهد بود.

اقدامات ضروری در مرحله حاد آسیب دیدگی های ورزشی

توجه

آسیب دیدگی های ورزشی شیوع بسیار بالایی دارد. در واقع آسیب دیدگی ها طی دو مرحله درمان، حمایتی و حاد قرار می گیرند.

مرحله حاد آسیب دیدگی

در صورتی که در مرحله حاد آسیب دیدگی قرار گرفتید بهتر است از ادامه دادن به انجام فعالیت های ورزشی بپرهیزید. برای آنکه بدانید در چه مرحله ای هستید بهتر است به علامت های بیماری خود دقت لازم و کافی را داشته باشید.

پیچ خوردگی، التهاب و تورم از علامت های هستند که در صورت مواجهه با آنها بهتر است دیگر به خودتان فشار نیاورید و از انجام فعالیت ها اجتناب ورزید.

در صورت آسیب دیدگی سعی نمایید استراحت نمود و از کمپرس سرد استفاده نمایید. همچنین پس از استفاده از کمپرس سرد می توانید ناحیه آسیب دیده را با کمک بانداژ ثابت نگه دارید.

در نهایت بهتر است بدون اتلاف وقت به منظور تشخیص و بررسی های لازم به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا اقدامات درمانی برای شما انجام گیرد.