جراحی مجدد تعویض مفصل ران

با توجه به پیشرفت علم پزشکی در زمینه ارتوپدی جراحی تعویض مفصل ران با موفقیت های بسیاری همراه بوده است . معمولا پس از جراحی تعویض مفصل ران بیماران به راحتی می توانند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند اما گاهی اوقات ممکن است تحت شرایطی بیمار نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل ران داشته باشد .

هدف از جراح تعویض مفصل ران بهبود وضعیت بیمار و کاهش درد می باشد . معمولا پروسه جراحی مجدد تعویض مفصل ران با جراحی اولیه متفاوت بوده و کمی دشوار تر خواهد بود .

جراح مجدد تعویض مفصل ران

چه عواملی موجب می شود تا نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل ران داشته باشیم ؟

شل شدن پروتز

در طی جراحی تعویض مفصل پروتزی مصنوعی به استخوان متصل می گردد و تمامی اجزای مورد استفاده در جراحی به طور کامل در استخوان فشرده می شود زیرا این روند سبب رشد استخوان خواهد شد . در صورتی که به هر دلیلی رشد استخوان متوقف شود اجزای پروتز شل می شود و همین امر موجب بروز درد در بیمار می شود .

شل شدن پروتز مصنوعی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، برخی از این علل ها عبارت است از انجام فعالیت های بدنی سنگین و افزایش وزن می باشد . لازم به ذکر است، در جوانان به دلیل انجام برخی از فعالیت ها معمولا تعویض مفصل ران مدت کمتری ماندگار خواهد بود .

عفونت

یکی از عوارض شایع در جراحی های ارتوپدی عفونت می باشد . عفونت معمولا پس از چندین سال بعد از جراحی اتفاق می افتد و از علائم بروز عفونت درد و یا جدا شدن اجزای پروتز از استخوان می باشد . در زمانی که پس از تشخیص تعیین شد که فرد به عفون مبتلا است بهتر است در این زمان با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف نماید و در مواقعی که عفونت به حدی شدید باشد و با مصرف آنتی بیوتیک بهبود نیابد، جراحی مجدد بایستی انجام گردد .

دررفتگی مکرر مفصل ران

مفصل مصنوعی همانند مفصل طبیعی از چند قسمت تشکیل شده و عملکردی مشابه به آن را دارد . در صورتی که مفصل مصنوعی به هر دلیل دچار آسیب دیدگی شود و این آسیب و صدمه تغییر وضعیت پروتز و در نهایت موجب دررفتگی می شود و با هر بار تکرار دررفتگی، جراحی مجدد تعویض مفصل ران انجام می شود .

شکستگی

یکی دیگر از عواملی که موجب می شود تا فرد نیاز به انجام جراحی مجدد تعویض مفصل داشته باشد شکستگی استخوان اطراف مفصل تعویض شده می باشد، زیر این عامل موجب شکستگی پروتز مصنوعی می گردد .

حساسیت به مواد فلزی

عموما اجزای تشکیل شده پروتز مصنوعی از مواد فلزی می باشد و این مواد به مرور زمان در اطراف پروتز پخش می گردد و همین امر موجب بروز حساسیت در فرد و آسیب بافت های نرم مفصل می شود . در نهایت با وجود این شرایط فرد نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل ران پیدا خواهد نمود.

دکتر مجید عابدی متخصص ارتوپدی، فلوشیب فوق تخصصی جراحی زانو با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین متخصص ارتوپدی در شیراز می توانید با شماره های ۳۲۳۱۳۰۲۱-۰۷۱ و ۰۹۳۳۲۷۷۸۶۷۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر مجید عابدی مراجعه نمایید.

سایر عواملی که موجب جراحی تعویض مفصل ران می شود عبارت است از:

• ساییدگی پروتز مصنوعی
  • بیماری ها
  • انجام فعالیت های بدنی سنگین

تشخیص بیماری های ارتوپدی

راه های بسیاری به منظور تشخیص بیماری های ارتوپدی وجود دارد که عبارت است از:

• اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • ام. آر.آی
  • تست های آزمایشگاهی نظیر آزمایش خون

با توجه به توضیحات ذکر شده در این مواقع فرد نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل ران پیدا می کند، لذا بهتر است پس از جراحی اولیه به رعایت مراقبت های پس از جراحی بپردازید . برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید .