استئوآرتریت مفصل زانو

آستنوآرتریت یا آرتروز عارضه ایی است که در اثر تخریب غضروف در مفصل زانو ایجاد می‌شود. استئوآرتریت زانو رایج ترین نوع آرتروز است که در نتیجه آسیب و خشکی مایع بین استخوان ها ایجاد می گردد. این عارضه منجر به ساییدگی در غضروف زانو و ایجاد تورم و درد شدید می گردد. امروزه اکثر افراد در هر سنی ممکن است مشکلات مفصلی و درد مفصل ها به خصوص درد در قسمت مفصل زانو را تجربه کرده باشند. مفصل زانو بیشتر از دیگر مفاصل بدن تحت بیماری استئوآرتریت قرار می گیرد و این بیماری به مرور زمان پیشرفت خواهد کرد. لذا شناخت دلایل ابتلا و راه های درمان آرتروز زانو از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.

استئوآرتریت مفصل زانو

استئوآرتریت مفصل زانو چیست؟

زانو یکی از بزرگترین و پیچیده ترین مفاصل بدن است که تحمل بیشتر وزن بدن را بر عهده دارد. استئوآرتریت مفصل زانو یا آرتروز مفصل زانو یکی از بیماری های شایع ارتوپدی است که باعث از بین رفتن غضروف مفاصل می شود. طبق تحقیقات انجام شده به دلایلی نامشخص احتمال ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

غضروف ها یک سطح نرم را برای حرکت مفصل فراهم می کنند که بیماری استئوآرتریت بر روی استخوان ها و غضروف زانو تاثیر گذار است و باعث درد و سفتی در غضروف ها می شود که معمولا این بیماری در افراد بالای 50 سال دیده می شود.

مفاصل و غضروف ها ممکن است بر اثر ضربات دچار آسیب شوند که این آسیب ها باعث ایجاد آرتروز می شوند. بدن قادر است تا آسیب های سطحی بدن را درمان کند ولی در مورد آسیب های عمقی تر ممکن است غضروف و استخوان نیز درگیر شود. تمام مفصل های بدن مانند پا، دست، زانو و ستون فقرات ممکن است به استئوآرتریت مبتلا شوند که این بیماری در زانو بسیار شایع تر است.

علائم استئوآرتریت مفصل زانو

استئوآرتریت علائم مختلفی دارد که عبارت است از:

• خشکی
  • کم تحرک شدن مفصل
  • تغییر شکل مفصل
  • افزایش درد در زانو به صورت تدریجی
  • ایجاد ورم و بادکردگی در زانو
  • قفل شدن زانو
  • صدا دادن زانو هنگام خم و راست کردن آن

علل بروز بیماری استئوآرتریت مفصل زانو

آرتروز یا استئوآرتریت مفصل زانو به دو دلیل مختلف به وجود می آید. معمولا آرتروز گاهی با علامت های نامشخص به وجود می آید و کاهی به دلیل آسیب های مفصلی و جمع شدن کلسیم در مفاصل به وجود می آید.

عوامل خطر استئوآرتریت مفصل زانو

برخی از عوامل هستند که سبب تشدید این بیماری در فرد می شود که عبارت است از:

افزایش سن

معمولا با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری شدت می یابد. یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار سن می باشد که افراد زیر 40 سال کمتر به این بیماری مبتلا خواهند شد.

اضافه وزن

یکی دیگر از عواملی که سبب تشدید این بیماری می شود، اضافه وزن و چاقی می باشد. تغییر سبک زندگی یکی از عواملی است که سبب می شود تا فرد به این بیماری مبتلا نگردد.

جنسیت

احتمال ابتلا به آرتروز زانو در زنان بیشتر از مردان است.

ژنتیک

احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که سابقه خانوادگی آرتروز را دارند بیشتر است.

مزایای درمان استئوآرتریت مفصل زانو

با انجام جراحی تعویض مفصل زانو می توان به کاهش درد و بهبود عملکرد زانو همچنین امکان استفاده‌ی آزادانه از زانو، حفظ تعادل و اصلاح عملکرد زانو همانند یک زانو طبیعی اقدام نمود. دوام این جراحی به مدت ۱۵ تا ۲۵ سال می باشد و درد بیمار پس از انجام جراحی کاملا بهبود می یابد.

پیش گیری از استئوآرتریت مفصل زانو

با رعایت برخی از موارد می توان از بروز بیماری استئوآرتریت جلوگیری کرد. در ادامه به این موارد می پردازیم.

رعایت وزن مناسب:

افزایش وزن و چاقی باعث وارد شدن فشار بر روی زانو و فرسودگی مفاصل می شود.همچنین چاقی بیش از حد باعث ترشح نوعی پروتئین به نام سیتوکین می شود که باعث التهاب و اختلال در عملکرد غضروف ها می شود.

انجام ورزش به طور منظم:

انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی، حرکات کششی و شنا به صورت منظم به تقویت مفاصل و عضلات زانو کمک کرده و باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری می شود.

استفاده صحیح از زانو:

در برخی از شغل ها زانو و مفاصل آن به طور مداوم در حال حرکت هستند. همچنین بلند کردن اجسام سنگین احتمال ابتلا به آرتروز و بیماری استئوآرتریت را نیز افزایش می دهد.

تشخیص استئوآرتریت مفصل زانو

تشخیص بیماری استئوآرتریت مفصل زانو ابتدا از طریق معاینه و بررسی های لازم توسط متخصص ارتوپدی انجام می گیرد. پزشک سوابق پزشکی فرد را بررسی کرده و از علائم بیماری او خواهد پرسید. در ادامه پزشک برای بررسی های بیشتر پزشک برخی از تصویر برداری ها را تجویز خواهد کرد. این تصویر برداری ها عبارتند از:

گرفتن عکس رادیوگرافی:

عکس رادیوگرافی که در آن پزشک می تواند استخوان و غضروف آسیب دیده را مشاهده کند. همچنین در این عکس اگر زائده ای در استخوان ها وجود داشته باشد نشان خواهد داده شد.

انجام ام آر آی:

در مرحله بعد زمانی که عکس رادیوگرافی علت درد در مفاصل را نشان ندهد از ام آر آی استفاده می کنند. در برخی از موارد ممکن است پزشک از آزمایش خون برای تشخیص بیماری های دیگری که ممکن است علت درد در مفاصل باشند استفاده کند.

هزینه جراحی تعویض مفصل زانو

هزینه جراحی مفصل زانو، بسته به درصد حاد بودن مشکل، نوع بیمارستان و دستمزد پزشک متفاوت می باشد. به جهت اطلاع دقیق از هزینه ها الزامی است که با پزشک متخصص مشورت گردد.

درمان استئوآرتریت مفصل زانو

درمان با توجه به شدت بیماری متفاوت خواهد بود. معمولا درمان به دو صورت جراحی و غیر جراحی قابل انجام می شود.

درمان غیرجراحی

فیزیوتراپی و ورزش یکی از ابتدایی ترین روش های درمان غیر جراحی می باشد که این روند سبب تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکتی می شود. تغییر سبک زندگی از دیگر مواردی است که می تواند سبب تسریع در بهبود فرد شود. کاهش وزن نه تنها برای سلامت بدن مفید است بلکه تاثیر بسیار زیادی در روند بهبود بیماری فرد خواهد داشت. مصرف دارو با تجویز پزشک از دیگر روش های درمان بیماری به صورت غیر جراحی خواهد بود.

درمان جراحی

پس از طی کردن مراحل درمان غیر جراحی در صورتی که بیماری بهبود نیافت و همچنان علائم بیماری همچون درد وجود داشت در این زمان بهترین نحوه درمان جراحی خواهد بود. آرتروپلاستی یا عمل تعویض مفصل زانو بهترین روش درمان جراحی خواهد بود که نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

هزینه-درمان-استئوآرتریت-مفصل-زانو

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

پس از استفاده از دو روش درمانی جراحی یا غیر جراحی گفته شده، رعایت مواردی مثل انجام ورزش بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، کم کردن وزن، عدم بالا رفتن زیاد از پله، عدم فشار به زانو و… از مهمترین موارد مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می باشد. دوره نقاهت تعویض مفصل زانو بسته به رعایت درسمراقبت های پس از درمان می توان بسیار کاهش یابد.

هزینه جراحی تعویض مفصل زانو

هزینه جراحی تعویض مفصل زانو، بسته به درصد حاد بودن مشکل، نوع بیمارستان و دستمزد پزشک متفاوت می باشد. به جهت اطلاع دقیق از هزینه ها الزامی است که با پزشک متخصص مشورت گردد.

عوارض جراحی درمان استئوآرتریت مفصل زانو

در صورت استفاده از روش درمان درمان استئوآرتریت مفصل زانو عوارضی نظیر درد، تورم و عدم بهبود کامل در نتیجه عدم رعایت مراقبت های مناسب پس از جراحی مفصل زانو و عدم انتخاب پزشک متخصص، از مواردی است که ممکن است اتفاق بیافتد. شایان ذکر است که در صورت انتخاب پزشک متخصص و رعایت صحیح مراقبت های پس از جراحی احتمال بروز این عوارض به حداقل کاهش می یابد.

در صورت مشاهده هر گونه علائم بهتر است قبل از پیشرفت بیماری بدون اتلاف وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید .