درمان شکستگی کشکک زانو

شکستگی کشکک زانو

در قسمت جلوی زانو استخوان کوچکی به نام کشکک یا پتلا وجود دارد که این استخوان در مقابل آسیب ها و ضربات بسیار حساس می باشد . هر گونه آسیب به این ناحیه بسیار جدی خواهد بود و می تواند مانع خم شدن زانو در حین حرکت شود .

درمان شکستگی کشکک زانو با توجه به میزان آسیب متفاوت می باشد . در مواقعی که آسیب دیدگی جزئی باشد درمان ها به صورت بستن زانو با آتل میسر می باشد اما در برخی موارد که میزان آسیب دیدگی شدید باشد و منجر به خارج شدن استخوان از جای خود شده باشد در این موارد به منظور درمان از جراحی برای بهبود و تثبیت استخوان در جای خود و دامنه حرکتی استفاده می شود .


آناتومی کشکک زانو

استخوان کوچکی در قسمت جلوی زانو به نام کشکک زانو قرار دارد، که این ناحیه محل اتصال و طلاقی استخوان فمور و تیبیا می باشد . کشکک زانو از صدمات و آسیب های جدی به این ناحیه پیشگیری می نماید . در قسمت استخوان فمور و کشکک زانو، مایعی وجود دارد که این مایع امکان حرکت استخوان زانو را بدون ساییدگی فراهم می آورد .

درمان شکستگی کشکک زانو

انواع شکستگی کشکک زانو

شکستگی کشکک زانو دارای انوان مختلفی می باشد که در ادامه به هر کدام از آن ها می پردازیم …

شکستگی پایدار

در این نوع شکستگی قسمتی از استخوان که با سایر قسمت ها در ارتباط نیست دچار شکستگی شده و در طول دوره نقاهت و بهبودی استخوان در جای خود ثابت باقی می ماند .

شکستگی باز

به طور معمول در این نوع شکستگی قسمت هایی شکسته شده استخوان با بیرون بدن ارتباط دارند دچار شکستگی می شوند و طول دوره بهبود این نوع شکستگی ها بیشتر خواهد بود . معمولا در این نوع شکستگی ها به دلیل آنکه پوست باز می شود بهتر است زودتر اقدام به درمان نماید زیرا احتمال ابتلا به عفونت وجود خواهد داشت .

شکستگی جابجا شده

در این نوع شکستگی، معمولا قسمت انتهایی استخوان دچار شکستگی شده و جدا می شود، که این امر موجب می شود تا حرکت برای فرد سخت شود و تنها راه درمان این نوع شکستگی ها جراحی خواهد بود .

علت شکستگی کشکک زانو

دلایل مختلفی می تواند موجب شکستگی استخوان کشکک زانو شود که این دلایل عبارت است از:

آسیب دیدگی همانند زمین خوردن یا وارد شدن بیش از حد ضربه به زانو

گاهی اوقات انقباض ناگهانی عضلات چهار سر ران می تواند موجب آسیب و شکستگی کشکک زانو شود

علائم شکستگی کشکک زانو

از شایع ترین علائم و نشانه های این عارضه درد و التهاب می باشد . ناتوانی در راه رفتن، ناتوانی در نگه داشتن زانو در یک حالت از دیگر علائم این بیماری به شمار می آید .

عوارض شکستگی کشکک زانو

بروز برخی از عوارض حتی پس از درمان و بهبود کامل وجود خواهد داشت که این موارد عبارت است از:آرتروز، ضعف عضلانی و درد های مزمن می باشد .

تشخیص شکستگی کشکک زانو

تشخیص توسط متخصص ارتوپدی در ابتدا از طریق معاینه فیزیکی و بررسی علائم و سوابق پزشکی بیمار می باشد . سپس به منظور تشخیص دقیق تر از تست های ارتوپدی نظیر رادیوگرافی ها استفاده می شود .


دکتر مجید عابدی متخصص ارتوپدی، فلوشیب فوق تخصصی جراحی زانو با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین متخصص ارتوپدی در شیراز می توانید با شماره های ۳۲۳۱۳۰۲۱-۰۷۱ و ۰۹۳۳۲۷۷۸۶۷۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر مجید عابدی مراجعه نمایید .


درمان شکستگی کشکک زانو

درمان با توجه به وضعیت بیمار مشخص می شود که در ادامه به آن می پردازیم ….

درمان غیر جراحی

در صورتی که میزان آسیب دیدگی و شکستگی بیمار کم و بخشی از استخوان جابجا نشده باشد در این زمان نیازی به انجام جراحی نخواهد بود و با استفاده از آتل و گچ می توان اقدامات درمانی اولیه را انجام داد و در این زمان بهتر است فرد دامنه حرکتی خود را محدود و کنترل نماید .

درمان جراحی

در صورتی که میزان شکستگی زیاد باشد و نوع شکستگی به صورت عرضی یا خرد شده اتفاق افتاده باشد، در این مواقع درمان به صورت جراحی انجام می شود .

کلام آخر

مدت زمان دوره نقاهت و بهبودی بسته به میزان آسیب دیدگی، نوع درمان و مدت زمان فیزیوتراپی متفاوت می باشد . بیشتر بیماران نهایت پس از شش ماه می توانند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند .

تغییر سبک زندگی به مخافظت بیشتر از زانو و پیشگیری از شکستگی کمک می کند . سعی نمایید از خم و راست شدن های بیش از حد بپرهیزید و همچنین داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل نگه داشتن وزن بدن در بهبود وضعیت بیمار و ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری می نماید .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به متخصص ارتوپدی خوب در شیراز مراجعه نمایید .

مطالب اخیر

رسانه‌های اجتماعی