تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی

جراحی تعویض مفصل یکی از جراحی های مدرن ارتوپدی است که در طی این جراحی غضروف ساییده شده مفصل با یک پروتز جابه جا و تعویض می کنند.

تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی، یکی از جراحی های بسیار مهم است. زیرا اکثر بیماران دیابتی از مشکلاتی همچون درد و آرتریت رنج می برند، که در نهایت چاره ای جز انجام جراحی در این افراد وجود نخواهد داشت.

تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی

امروزه بیماری دیابت رو به افزایش است و این بیماری می تواند مشکلاتی در سیستم قلبی و عروقی و سطح ایمنی بدن ایجاد نمایید. افرادی که بیماری دیابت دارند و همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند اما از بیماری خود آگاه نیستند با کنترل سطح قندخون خود می تواند از بروز مشکلات و عوارض بکاهند و جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهند.

در صورتی که قندخون بیمار کنترل نشود، انجام جراحی می تواند مشکلات و عوارضی را برای بیمار به وجود آورد، لذا بهتر است قبل از انجام جراحی سطح قندخون کنترل شود و سپس اقدام به جراحی نمایید. زیرا افراد دیابتی بیشتر در معرض عوارضی همچون؛ عفونت شدنی زخم، لخته شدن خون، شکستگی یا شل شدن پروتز هستند.

نکاتی در خصوص جراحی تعویض مفصل زانو

نکاتی در خصوص جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد که بهتر است به آن ها دقت شود. لازم است بدانید که این جراحی اکثرا در افراد مسن انجام می شود و پس از جراحی نیازی به استراحت نخواهد بود و بیماران می توانند فردا روز عمل راه بروند و ظرف ده روز واکر را کنار بگذارند و به هیچ گونه کمکی راه بروند.

با پیشرفت های بسیار در علم تکنولوژی عمر پروتز ها بسیار طولانی است و جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود و معمولا مدت زمان انجام این جراحی حدود یک ساعت خواهد بود و هدف از انجام آن کاهش درد بیمار می باشد.

یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت می باشد، انجام به موقع جراحی تعویض مفصل زانو است، زمانی که غضروف مفصلی تخریب شده باشد و درمان دیگری برای آن وجود نداشته باشد، در این مواقع انجام جراحی لازم است که انجام شود. با انجام به موقع جراحی تعویض مفصل زانو به مرور درد کاهش می یابد و در نهایتا در عرض چند هفته بیمار هیچ گونه دردی را نخواهد داشت و دامنه حرکتی زانو مناسب خواهد بود.

دکتر مجید عابدی متخصص ارتوپدی، فلوشیب فوق تخصصی جراحی زانو با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین متخصص ارتوپدی در شیراز می توانید با شماره های ۳۲۳۱۳۰۲۱-۰۷۱ و ۰۹۳۳۲۷۷۸۶۷۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر مجید عابدی مراجعه نمایید.

ورزش و تحرک بدنی در افراد دیابتی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

آمادگی و کنترل سطح قندخون از مهمترین عواملی است که باید قبل از انجام جراحی رعایت شود. انجام فعالیت های ورزشی قبل از جراحی به کنترل سطح قندخون، کاهش تورم، تسریع روند بهبودی تاثیر بسزایی می گذارد. همچنین آب درمانی می تواند به تقویت عضلات و کنترل سطح قندخون کمک بسزایی نماید.

همان طور که ذکر شد، افراد دیابتی بایستی قبل از اقدام به جراحی تعویض مفصل زانو، قندخون خود را کنترل کرده سپس اقدام به جراحی نمایند، زیرا احتمال بروز عوارض در این افراد بالاست. افراد دیابتی نگران نباشید در صورتی که قندخون شما کنترل شود انجام این جراحی هیچ مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آورد. تنها کافی است قبل از جراحی میزان تحت مراقبت باشید.