استئوآرتریت مفصل ران

یکی از بزرگترین مفاصل بدن که انعطاف پذیری بالایی دارد، مفصل ران می باشد . آرتریت مفصل در واقع به معنای التهاب مفصل است که شایعترین نوع آرتریت، استئوآرتریت می باشد . سرعت پیشرفت این بیماری آهسته بوده و در اکثر مواقع بدون علامت می باشد .

استئوآرتریت مفصل ران

نشانه های استئوآرتریت مفصل ران

• احساس درد در مفصل ران و کشاله ران
  • کاهش دامنه حرکتی
  • التهاب شدید در مفصل ران
  • لنگش در هنگام راه رفتن

علت بروز استئوآرتریت مفصل ران

به طور قطع علت اصلی بیماری استئوآرتریت مفصل ران هنوز شناخته نشده است . اما عوامل زیادی در این بیماری دخیل هستند که عبارت است از :

افزایش سن یکی از عواملی است که سبب می شود تا مفاصل به مرور زمان دچار ساییدگی شود و انعطاف پذیری خود را از دست بدهد .

آسیب به مفاصل و اضافه وزن سبب فشار آوردن به مفصل ران می شود .

عواملی همچون مشکلات مادرزادی، ضایعات ترماتیک، عفونت های قدیمی و استئونکروز ران یا سیاه شدن سر استخوان ران می تواند منجر به بروز بیماری استئوآرتریت مفصل ران شود .

تشخیص استئوآرتریت مفصل ران

بیماری استئوآرتریت با تست های آزمایشگاهی قابل تشخیص نخواهد بود و تنها با گرفتن شرح حال از بیمار و معاینات فیزیکی قابل تشخیص است . یکی از تست های ارتوپدی که می تواند به تشخص بیماری استئوآتریت کمک بسزایی نمایید، انجام رادیوگرافی است .

در تست ام.آر.آی با جزئیات دقیق تمامی بافت های بدن قابل تشخیص است در صورتی که به منظور تشخیص بیماری آرتروز مفصل ران نیازی به انجام این تست نخواهد بود .

درمان استئوآرتریت مفصل ران

درمان با توجه به شدت بیماری مشخص می گردد . درمان به دو صورت جراحی و غیر جراحی انجام می شود . در ابتدا درمان به صورت غیر جراحی انجام می شود و در صورتی که پاسخ داده نشود جراحی پیشنهاد می گردد .

درمان غیر جراحی

از جمله اقدامات درمانی به منظور درمان بیماری استئوآرتریت مفصل ران تقویت عضلات مفصل ران به کمک ورزش و انجام فیزیوتراپی می باشد .

تغییر سبک زندگی و انجام ندادن برخی از فعالیت های سنگین می تواند به بهبود بیماری کمک بسزایی نمایید . همچنین در صورت داشتن اضافه وزن، بهتر است بیمار به کم کردن وزن خود بپردازد تا از فشار آوردن به مفصل پیشگیری شود .

یکی از عواملی که می تواند به عنوان اقدامات درمانی مورد استفاده قرار گیرد، مصرف دارو با تجویز متخصص ارتوپدی به منظور کاهش درد و درمان می باشد .

یکی از دیگر از عوامل بسیار مهم که سبب کاهش فشار به مفصل می شود استفاده از واکر و عصا می باشد .

درمان جراحی

زمانی که درمان های غیر جراحی سبب بهبود وضعیت بیمار نگردد، در این زمان درمان جراحی تجویز می شود . آرتروپلاستی یا تعویض مفصل ران یک جراحی پیچیده ارتوپدی است که به منظور درمان بیماری استئوآرتریت مفصل ران انجام می گردد .

استئوآرتریت یک بیماری قابل درمان است در صورت داشتن هر گونه علائم بهتر است بدون اتلاف وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید و از پیشرفت بیماری پیشگیری نمایید .